Start

Helsingfors simstadion slog upp portarna och som vanligt var Markku Eklund först i plurret

Eklund köade i tolv timmar för att vara den första som hoppar i bassängen. Han har gjort det varje år i 45 års tid.

Markku Eklund ville också i år vara den första som hoppar i bassängen vid Helsingfors anrika simstadion. Bild och klipp: Ilkka Loikkanen.
  • Elina Jämsén

Solen sken från en klarblå himmel när Helsingfors simstadion slog upp dörrarna i söndags.

Många av besökarna var så glada efter en lång väntan att de nästan blev tårögda över årets första dopp.

De ivrigaste hade samlats redan under natten och bildat en kö utanför simstadion. När portarna slogs upp var Esbobon Markku Eklund den första som bokstavligen rusade in.

Han hade ställt sig utanför simstadion redan klockan 21 kvällen innan och övernattat i en sovsäck.

– Där gick en räv och himlen var alldeles klar. Jag kan inte klaga, här tittade jag på stjärnorna, säger han.

Eklund har tävlat om att vara den första i bassängen sedan han var femton år gammal.

Det betyder att han i 45 år har varit med om att tävla om herraväldet på simstadion.

Varför en 60-åring fortfarande återvänder till säsongsstarten, det vet han inte själv heller.

– Jag vet inte, det finns inget vett i det här.

Artikeln är en översättning och bearbetning av Yle Helsinkis artikel Markku Eklund jonotti 12 tuntia ulkona ja hyppäsi jälleen kerran ensimmäisenä veteen Helsingin uimastadioninilla skriven av Elina Jämsén. Översättning och bearbetning gjord av Ann-Charlotte Helenius.

Vill du ha fler goda nyheter?

Få en push direkt nya goda nyheter publiceras

Beställ pushnotiser