Start

Riksdags­ledamoten Joona Räsänen fast för rattfylleri

Körde med en promillehalt på 0,68.

Joona Räsänen i närbild.
Räsänen uppger att han inte kommer ansöka om att fortsätta som medlem i partistyrelsen. Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Riksdagsledamoten Joona Räsänen (SDP) har gjort sig skyldig till rattfylleri.

Räsänen skriver att han den 17 april körde hem på natten då han stannades i en trafikkontroll i Esbo på Ring I.

Räsänen hade 0,68 promillehalt i blodet. Gränsen för rattfylleri är 0,5 promille.

– Jag gjorde en allvarlig felbedömning när jag trodde att jag redan var redo att sätta mig bakom ratten, kommenterade Räsänen på onsdagen i riksdagen.

Han tillbringade en kväll med vänner som enligt honom inte hade något med hans arbets- eller förtroendeuppgifter att göra.

– Jag har under de senaste femton åren pendlat mellan Lojo och Helsingfors och flera gånger blivit stannad i trafikkontroller, men ett liknande misstag har jag aldrig begått och jag har lovat mig själv att det inte ska hända igen.

Räsänen är från Lojo och sitter även som stadsstyrelseordförande i Lojo stad.

Dessutom fungerar han som SDP:s ekonomiska talesperson.

Lindtman och Tuppurainen fördömer gärningen

SDP:s ordförande Antti Lindtman och gruppordförande Tytti Tuppurainen mötte pressen efter att partiets riksdagsgrupp hållit ett möte på onsdagseftermiddagen med anledning av Räsänens rattfylleri.

Både Lindtman och Tuppurainen betonade att Räsänens beteende inte är godtagbart under några som helst förhållanden.

– Ledamot Räsänen har gjort en allvarlig felbedömning. Han har erkänt sitt misstag, bett om ursäkt, sagt att han tar lärdom av det och lovat att ändra sitt beteende, sa Lindtman.

Räsänen bad under mötet om ursäkt till hela riksdagsgruppen.

– Han får konsekvenser för det här enligt Finlands strafflag precis som vem som helst annan som gör sig skyldig till rattfylleri, sa Tuppurainen.

Enligt Tuppurainen påverkar det här inte hans arbete som riksdagsledamot och på frågan om vilka de politiska konsekvenserna blir svarar hon att det är väljarnas sak att fatta beslut om det.

Fick 2 300 euro i böter

Joona Räsänen dömdes till fyrtio dagsböter för rattfylleri. Bötessumman blev 2 300 euro för honom.

Längden på körförbudet avgörs senare.

Räsänen sa på onsdagen att han nu pendlar och rör sig med buss och cykel.

Räsänen säger att han genast efter händelsen informerade både partiet, riksdagsgruppen och de lokala partiorganens ledning om saken.

Räsänen är för närvarande ordförande för Socialdemokraternas Nylandskrets (Uudenmaan sosialidemokraatit).

”Jag är beredd att föra alla nödvändiga diskussioner kring skötseln av förtroendeuppdragen”, skriver han på Facebook där han först berättade att han kört berusad.

Han har beslutat att inte ansöka om att fortsätta som medlem i SDP:s partistyrelse eller som ordförande för partiets Nylandskrets.

”Jag ber om ursäkt till alla vars förtroende för mig har skadats”.

Räsänen uppger också att han bett riksdagens företagshälsovård bedöma om han har ett mer omfattande problem med alkoholkonsumtion, och enligt honom fanns det inga tecken på det.

Tidningen Iltasanomat var först med nyheten.