Klockan 15 på Kristi himmelsfärdsdag smäller det.
Då går avsparken för den allra första matchen på den nya fotbollsstadion i Karleby. Först ut är GBK:s damer som möter SJK-j i tredje omgången av Finska cupen.
I fjol möttes lagen två gånger i division två; båda gångerna gick Seinäjokiborna segrande ur drabbningen.
Den här säsongen spelar GBK ett pinnhål ner i seriesystemet. Lagkaptenen Aino Pollarikoski tror ändå att hemmalaget har vad som krävs för att knipa en seger.
– Vi har tränat på de saker vi behöver för den här matchen.
Något hemligt vapen vill Pollarikoski ändå inte avslöja. Backkollegan Melina Ollfat tror att de kommer att få stort stöd av publiken.
– Vi hoppas på tusen personer.
Andra gången gillt
För Aino Pollarikoski blir det andra gången på mindre än ett år som hon spelar den första matchen på en ny fotbollsstadion.
Hon var nämligen med när GBK åkte på förlust mot FC United i invigningsmatchen på den nya arenan i Jakobstad. Trots fula siffror var det en fin upplevelse, säger hon.
– Det var väldigt fint att vara där, och en bra känsla eftersom det var så mycket folk.
Utöver cupmatcherna har också seriespelet kört igång för säsongen. I GBK:s inledande match blev det förlust mot Iskmo-Jungsund BK.
Målet inför säsongen är klart.
– Nog vill vi hålla oss i trean och spela hårda matcher. Kanske till och med stiga upp till tvåan tillbaka, säger Ollfat.
Fritt inträde till öppningsmatchen
Totalt rymmer den nya fotbollsstadion närmare 3 000 åskådare.
Torsdagens invigningsmatch har fritt inträde. Området runt stadion är fortfarande en byggarbetsplats, så alla ingångar är inte i bruk.
På lördag är det de grönkläddas tur att ta stadion i besittning då KPV möter Tampere United i herrarnas division 1. Den matchen börjar klockan 17.
En fråga återstår: vem gör det första målet på den nya arenan?
– Utan tvekan är det Meme, svarar Pollarikoski.
– Jag vet inte, kanske Neela Erkkilä, svarar Melina ”Meme” Ollfat.