Försvarsmakten avlägsnade en odetonerad granat måndagen 18.5 som fanns under den ortodoxa kyrkan i Hangö.
Granaten hittades den 11 maj av byggare som arbetade med att tömma krypgrunden under kyrkan.
Kyrkans vaktmästare Tuuli Santakari berättar i ett pressmeddelande från Helsingfors ortodoxa församling att de kontaktade nödcentralen och polisen och fick noggranna instruktioner.
”Röjningsarbetet avbröts och vi såg till att kyrkan var stängd och förbjuden att användas. Polisen hemligstämplade ärendet tills granaten framgångsrikt kunde avlägsnas från krypgrunden”, säger Santakari.
En vecka senare kunde en röjningspatrull från Gardesjägarregementet avlägsna granaten. Patrullen undersökte också krypgrunden för att se om där skulle finnas fler sprängämnen. Arbetet försvårades av att det finns mycket avfall, som papper och gammal isolering, under kyrkan.
Arbetet med att tömma krypgrunden har nu fått fortsätta. Isoleringen under kyrkan ska bytas ut.
Sovjetunionen arrenderade Hangö udd efter vinterkriget. Sannolikt har granaten funnits under kyrkan sedan Sovjetunionen drog sig tillbaka från Hangö år 1941. Sovjetiska soldater hade minerat kyrkan och efter kriget avlägsnades minor och granater från den ortodoxa kyrkan i Hangö innan den togs i bruk igen.