Åbo behöver fler hotell och därför vill staden nu att ett hotell ska byggas på den så kallade Spindeltomten i centrum av Åbo. Enligt staden kunde det här hotellet bli ett finare, femstjärnigt hotell.
Därför ska staden ordna en projektutvecklings- och tomtöverlåtelsetävling för Spindeltomten som en del av planläggningsprocessen. Vinnaren får också vara med och påverka detaljplanearbetet för tomten.
Åbo stadsstyrelse ska ta ställning till det här på sitt möte på måndag.
Byggnaden ska passa in i det historiskt värdefulla området vid Samppalinnaparken och åstranden, skriver Åbo stad. Hotellet ska också ha utrymmen som är öppna för alla stadsbor, inte bara för hotellets gäster.
Dessutom ska området vara trivsamt för cyklister och fotgängare och därför ska biltrafiken inte i första hand dirigeras via Östra Strandgatan. Meningen är att skapa en ny passage från åstranden till Samppalinnaparken, och den kunde betjäna också de som vill ta sig till parken och till Samppalinna utebad.
Tomten har fungerat som en parkering i tiotals år
Redan på 1800-talet planerade staden att bygga något på tomten och på 1940-talet sprängdes berget för att ge utrymme för Åbo universitets bibliotek.
De planerna blev ändå aldrig verklighet och tomten fungerade länge som en parkering. Nu används tomten av byggarbetsplatsen vid musikhuset Fuga.
Frågan om tomtens öde har diskuterats i Åbo i många år, men nu då musikhuset Fuga snart står färdigt vill staden hitta en användning för den. Tidigare i år utlyste staden en tävling och efterlyste idéer för tomten.
Staden hoppas att hotellet står klart år 2029, då Åbo stad fyller 800 år. Meningen är att stadsfullmäktige tar ställning till detaljplanen under 2027.