I tisdags meddelade tre högerpartier i Danmark att de tänker bilda en minoritetsregering under ledning av högerpartiet Venstres Troels Lund Poulsen.
Men till det hade de behövt mittenpartiet Moderaternes stöd.
Det fick de inte. På fredagen meddelade Moderaternes ledare, nuvarande utrikesministern Lars Løkke Rasmussen, att han inte tänker stödja en sådan regeringskonstellation.
Till Danmarks Radio säger han att han hade gått med på en sådan regering om hans parti fått sitta med i en ledande roll vid makten. Men sådant var inte det planerade upplägget, konstaterar han.
Som det är nu känner han sig tryggare med att samarbeta med den nuvarande statministern, Socialdemokratiers Mette Frederiksen, säger han.
Litet parti spelar stor roll
Regeringsbildningen är svår och har dragit ut på tiden eftersom ingetdera av de politiska blocken har egen majoritet i folketinget efter valet i mars.
Det har gett Løkke en roll som kungamakare i och med att den som vill bilda regering behöver stöd av hans lilla mittenparti.
På fredagskvällen fick den senaste regeringssonderaren Troels Lund Poulsen därmed gå upp till kungen på på Amalienborg och meddela att han inte lyckats få ihop en borgerlig regering.