Amerikanska myndigheter meddelade om sitt beslut i fredags. Andrew Giuliani, vd för Vita husets arbetsgrupp för fotbolls-VM, säger till tv-kanalen ESPN att USA har informerat Fifa, det kongolesiska landslaget och regeringen om att truppen måste förbli i en ”bubbla” i Belgien där laget har samlats för VM-läger.
– Vi har varit mycket tydliga mot Kongo att de ska hålla sig isolerade sin bubbla i 21 dagar innan de reser till Houston den 11 juni, säger Giuliani.
– Vi har gjort det klart för den kongolesiska regeringen också. Isolera er eller riskera att inte kunna resa in i USA. Vi kunde inte vara tydligare.
Giuliani betonar för nyhetsbyrån AFP att ”säkerheten för det amerikanska folket, de deltagande lagen och de miljontals fans har högsta prioritet”.
Världshälsoorganisationen, WHO, listade på fredagen 82 bekräftade fall och sju bekräftade dödsfall i utbrottet i Demokratiska republiken Kongo. Dessutom har man noterat nästan 750 misstänkta fall och 177 misstänkta dödsfall.
Demokratiska republiken Kongo har kvalificerat sig för fotbolls-VM för andra gången i nationens historia. Kongo deltog i VM 1974, då landet var känt som Zaire.
Kongo kommer att ha sin bas i Houston under VM-turneringen, där de kommer att spela sin första match i grupp K den 17 juni mot Portugal.
VM-turneringen spelas i USA, Mexiko och Kanada.
Källa: AFP