Hör du till dem som gillar att pigga upp en vän eller familjemedlem som ligger på sjukhus med ett knippe färgglada snittblommor? Brukar du lyckönska en nybliven förälder med en liten krukväxt, som förhoppningsvis ska fungera som en påminnelse om familjelyckan i flera år? Då får du tänka om.
Det kommer att bli förbud mot att ge snittblommor och levande växter på HUS sjukhus. Orsaken är att blommorna och växterna, eller närmare bestämt vattnet och myllan, kan öka infektionsrisken, uppger HUS i ett pressmeddelande.
Det finns också andra orsaker till förbudet: blommorna och växterna kan försämra kvaliteten på inomhusluften och dessutom kan de samla damm, vilket kan försvåra städningen på sjukhusen.
Att blommor och växter inte längre tillåts handlar enligt HUS inte om ett nytt förbud. Sedan tidigare har det funnits ett förbud mot blommor på en del av sjukhusen i Mejlans, det nya är att förbudet kommer att gälla samtliga HUS sjukhus.
HUS uppmuntrar istället att överräcka blommorna då konvalescenten väl är tillbaka hemma.
Vad tycker du är en lämplig gåva för en sjukhuspatient i stället för blommor? Svara i kommentarsfältet.