SDP utreder osakligt beteende mellan Pia Hiltunen och Miina-Anniina Heiskanen, rapporterade Iltalehti på måndagen.
Pia Hiltunen är riksdagsledamot från Uleåborgs valkrets och Heiskanen är fullmäktigeledamot i Uleåborg och assistent i riksdagen. De båda anklagar varandra för att ha betett sig osakligt.
Heiskanen anmälde Hiltunen redan våren 2025. Enligt Heiskanen var hon sjukskriven i flera veckor på grund av händelserna.
Trots försök har de två politikerna inte lyckats lösa grälet.
I april i år gjorde Heiskanen en ny anmälan mot Hiltunen, eftersom Hiltunen ska ha spridit lögner om Heiskanen via mejl.
Även Hiltunen har gjort en anmälan mot Heiskanen för att Heiskanen ska ha spridit osann information om Hiltunen.
Händelserna är kopplade till lokalpolitiken i Uleåborg.
Flera trakasserihärvor inom SDP i år
Hanteringen av anklagelserna har nu överförts till riksdagsgruppen eftersom de båda är kopplade till riksdagen. Hiltunen är riksdagsledamot och Heiskanen arbetar i sin tur som politisk assistent till Johanna Ojala-Niemelä på SDP:s gruppkansli.
Heiskanen och Hiltunen tävlar om riksdagsplatser i nästa års riksdagsval.
Tidigare i år har det rapporterats om trakasserier i riksdagen från SDP:s ledamöter gentemot sina assistenter.
Artikeln har uppdaterats. Benämningen trakasseri har ändrats till osakligt beteende.