Anställda tycker att Söderkulla hälsostation borde stängas – inte aktuellt enligt politiker

I stället för att avskeda personal borde man överväga att stänga en av de två hälso­stationerna i Sibbo, anser en del av personalen inom välfärds­området.

Två gulvita våningshus sammankopplade med varandra via en lägre vit byggnad mellan dem.
Söderkulla social- och hälsovårdsstation ligger i det högra och rådgivningen i det vänstra av de två sammankopplade flervåningshusen. Bild: Mira Bäck / Yle

En del av de anställda vid Östra Nylands välfärdsområde vill att Söderkulla social- och hälsostations vara eller icke vara ska diskuteras igen.

Motiveringen är att det skulle vara bättre att stänga Söderkulla hälsostation än att behöva sparka personal, särskilt som man i Söderkulla betalar för lokaler som bara används tre dagar i veckan.

– Jo, visst, det är bra service för de som bor i södra Sibbo. Men i det här svåra läget där det måste sparas så ses det bland personalen som ett ställe där man kunde kolla på nytt efter besparingar, säger Sofia Camara.

Hon är huvudfackombud för FOSU, Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade.

Enligt Camara lyfter personalorganisationerna tillsammans upp saken i sitt gemensamma ställningstagande efter samarbetsförhandlingarna.

Hon berättar att personal tagit upp frågan till exempel på ett personalinfo som ordnades i samband med att resultatet från samarbetsförhandlingarna blev klart.

– Det här med hur man kan optimera lokaler kom igen fram i samarbetsförhandlingarna. Det är många som hoppas på att man i så fall på nytt kollar upp vad användningsgraden faktiskt är för till exempel Söderkulla hälsostation, säger Camara.

En korridor med flera dörrar i en vårdcentral.
Söderkulla social- och hälsostation ligger i nya lokaler. Den invigdes 2023. Bild: Malin Valtonen / Yle

Enligt Camara åker en stor del av personalen mellan hälsostationerna i Nickby och Söderkulla för att träffa klienter, i bland till och med under samma dag. Då går det åt en hel del dyrbar arbetstid till att förflytta sig.

– Man måste titta på helhetsbilden. Det är lite konstigt att vi har två hälsostationer i Sibbo jämfört med till exempel Borgå som är ett betydligt större område och har endast en, säger Camara.

Redan i december då det politiska beslutet om att behålla Söderkulla hälsostation togs så ifrågasattes det bland personalen, enligt Camara.

– Så vi väntar med spänning på vad politikerna har att säga.

Färdigbehandlad fråga

Enligt välfärdsområdesstyrelsens ordförande Kaj Lindqvist (SFP) är det inte troligt att politikerna behandlar frågan om Söderkulla social- och hälsostation igen, åtminstone inte de närmaste åren.

Söderkulla social- och hälsostation diskuterades i december då en nedläggning var på förslag som del av det senaste produktivitetsprogrammet för åren 2026–2029. Då beslöt politikerna att hälsostationen förblir kvar och att den ska användas mer.

– Politiskt var man ganska enhälliga om beslutet. Produktivitetsprogrammet och den nuvarande servicenätsplanen gäller för de kommande åren. Nu gäller det att genomföra programmet och att följa utvärderingsgruppens anvisningar, säger Lindqvist.

Utvärderingsgruppen är tillsatt av Finansministeriet för att hjälpa välfärdsområdet ta sig ur sin ekonomiska kris.

Ingen stor besparing

Politikernas motiveringar till att behålla Söderkulla social- och hälsostation är många.

Lokalerna är nya och i bra skick. Enligt Lindqvist skulle en stängning enbart spara in hyreskostnaderna på omkring 170 000 euro per år.

– Det är inte stora summor man sparar på att stänga, vi måste tänka mer på vilken service man ger invånarna, säger Lindqvist.

Han vet att han kan anses partisk då han själv är Sibbobo. Lindqvist tycker ändå inte att argumentet om att det är orättvist att en kommun får ha två hälsostationer håller.

– Man kan inte tänka kommunvist utan måste tänka på hela området, säger Lindqvist.

Män i kostym på ett möte.
Kaj Lindqvist, ordförande i välfärdsområdesstyrelsen, tror inte politikerna kommer att behandla en eventuell stängning av Söderkulla social- och hälsostation på nytt. Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Nu då välfärdsområdet tar i bruk ett nytt gemensamt patient- och datasystem så är målsättningen att även andra än Sibbobor ska kunna använda sig av mottagningen i Söderkulla. Den har ett bra läge invid motorvägen och kan vara ett alternativ till exempel för dem som bor i västra Borgå.

Enligt Lindqvist anlitas mottagningen i Söderkulla också av många Östersundombor och de kostnaderna betalas av Helsingfors stad.

Lindqvist påpekar att Söderkulla dessutom är en av tätorterna som växer mest i östra Nyland, både tack vare inflyttning och för att där föds mest barn. Därför är det praktiskt att ha rådgivning i Söderkulla, i samma lokaler som social- och hälsostationen.

Även FOSU:s Sofia Camara ser gärna att rådgivningen fortsätter finnas i Söderkulla.

Siffror för besökarmängder saknas

Yle Östnyland bad välfärdsområdet ta fram siffror om hur mycket välfärdsområdets hälsostationer används.

På hälsostationerna i Sibbo gjordes sammanlagt 20 223 besök i fjol. Enligt Carita Schröder som är ansvarsområdesdirektör för hälsotjänster så går det inte att få separata uppgifter om besöksmängderna i Nickby och Söderkulla eftersom de delar personal.

Enligt Schröder är hyreskostnaderna för mottagningstjänsterna i Söderkulla 10 884 euro per månad, vilket blir ungefär 130 000 euro per år.