Start

Norge ingick kärnvapenavtal med Frankrike

Norge ska omfattas av Frankrikes så kallade kärn­vapen­paraply, som erbjuder skydd åt partners.

Närbild av Jonas Gahr Støre som tittar framåt. Han är klädd i en mörkblå kostym med röd slips.
Norges statsminister Jonas Gahr Støre undertecknade ett kärnvapenavtal med Frankrike på onsdagen. Bild: Pelle T Nilsson / SPA

Norges statsminister Jonas Gahr Støre och Frankrikes president Emmanuel Macron undertecknade i Paris på onsdagen ett avtal om att Norge ska omfattas av Frankrikes så kallade kärnvapenparaply, rapporterar norska medier.

– Vi lever i den allvarligaste säkerhetssituationen sedan andra världskriget. Det är därför regeringen har en säkerhetsstrategi för att ge norsk säkerhet fler ben att stå på, säger Støre i ett uttalande enligt norska TV2.

Støre säger att USA är Norges viktigaste allierade, men att landet nu vill knyta starkare band till europeiska allierade.

Det så kallade kärnvapenparaplyet innebär på att Frankrike skyddar europeiska partners med sina egna kärnvapen. På det sättet ska man avskräcka från en kärnvapenattack mot Europa.

Norges ståndpunkt att inte ha kärnvapen på norsk mark i fredstid förblir oförändrad, enligt Støre.

Norges beslut är betydelsefullt eftersom landet länge har förlitat sig på nära samarbete med Washington för sin säkerhet.

Frankrike erbjöd sig i mars att utvidga sitt kärnvapenparaply till andra europeiska länder, vilket i praktiken betyder att en attack mot Norge skulle kunna utlösa ett franskt kärnvapensvar.