Alla östnyländska riksdags­ledamöter ställer upp för omval

De fyra östnyländska politiker som nu sitter i riksdagen har alla meddelat att de ställer upp för omval i nästa riksdagsval.

Finlands riksdag är samlade till höstens första frågetimme i riksdagshuset.
En ny riksdag väljs i april 2027. Bild: Jorma Vihtonen / Yle

Alla fyra riksdagsledamöter från Östnyland har meddelat att de ställer upp för omval i riksdagsvalet nästa vår.

Centerns Antti Kaikkonen från Sibbo har suttit längst i riksdagen av östnylänningarna, sedan 2003. Nästa period skulle bli hans sjunde.

Sibbobon Heikki Vestman från Samlingspartiet blev första gången invald i riksdagen 2019.

SFP:s Otto Andersson siktar på en andra period i riksdagen. Lovisabon fick en plats i riksdagen första gången 2023.

Borgåbon Anette Karlsson, SDP, kom in i riksdagen från reservplats i september 2025.

Riksdagsval hålls söndagen den 18 april.

Sipoon sanomat var först med nyheten om att Heikki Vestman ställer upp.