Det är en solig men ganska blåsig torsdag då vi möter fotografen Ann-Britt Pada vid Brändö sund i Vasa. Platsen, invid vattnet, har blivit en populär miljö att ta examensbilder på.
Och nu är det högsäsong.
– Maj är tiden som allra flest bokningar kommer in, säger hon.
Utomhusfotograferingar av examinander har blivit allt vanligare. Väderleken ställer dock krav på fotografen – inte minst på soliga dagar. För 20 år sedan togs nästan alltid bilderna i studio, berättar Pada.
För den som inte har råd att boka en professionell fotografering har hon ett viktigt råd.
Så lyckas du med bilden hemma
Att ställa modellen med solen rakt i ansiktet är en big no-no. Välj i stället gärna en skuggig plats, eller se till att solen är bakom subjektet, tipsar Ann-Britt Pada.
– Att ta fotot under till exempel ett träd är idealt, säger hon.
Det är dock inte bara väderleken som kan påverka bilderna. Fotografen har en minst lika viktig roll i att få modellen att känna sig bekväm, enligt Pada.
– Vi diskuterar väder och vind, jag ställer frågor så att de börjar känna sig bekväma. Mina sessioner kan ju ta ända upp till en timme, så man märker nog mot slutet att de blir mer avslappnade om de varit nervösa.
För att fånga en leende examinand på bild är frasen ”cheese” inte alltid en succémetod. Pada har en annan strategi:
– Vi brukar säga att de ska tänka på något riktigt roligt och fundera över vad modellen tycker är roligt. Då börjar vi prata om det och till slut brukar det lyckas.
Den röda rosen inte längre en självklarhet
Det har även blivit populärt att ha en personlig touch på bilderna, som att ha med sig hunden eller löpskorna, berättar Pada.
Den klassiska röda rosen har allt oftare börjat bytas ut mot buketter eller trärosor, berättar hon.
Om man inte har råd med en dyr blombukett har Pada ett tips.
– Man kan ta en syren- eller häggkvist så får man lite blommor med i bilderna. Det är ett billigt sätt.