Det handlar inte om vanvård, utan om olyckliga tillfälligheter som förstorats i medierna anser Barkbackens styrelseordförande. Enligt experter är problemen ett tecken på en djupare kris inom hela äldreomsorgen.
– Vi har inte nått våra mål och ber om ursäkt. Men det handlar inte om vanvård, utan om flera tillfälligheter som inte borde ha skett, säger Märta Marjamäki.
I rapporteringen framkom det att det finns brister i omsorgen, avdelningar är underbemannade och det fanns många ensamma äldre som inte alltid får den hjälp som behövs.
I en granskning som gjordes av Egentliga Finlands välfärdsområde framgick det dessutom att en majoritet av de boende var undernärda och flera hade inte fått duscha på en lång tid.
Enligt Marjamäki har Barkbackens servicehus alltid haft ett väldigt bra samarbete med Egentliga Finlands välfärdsområde. Den tillsyn som årligen görs är ett sätt att utveckla den egna verksamheten.
– De ser saker som vi kanske inte alltid ser och därför är det bra att sådana granskningar görs årligen. Den kris vi nu befinner oss i så hoppas jag att också kan leda till något bra som förbättrar verksamheten ytterligare, säger Marjamäki.
Många åtgärder har gjorts men mer ska göras
Märta Marjamäki vill inte gå i försvarsposition men anser att en del saker som lyfts fram i mediernas rapportering om verksamheten på Barkbackens servicehus inte stämmer överens med verkligheten.
– Jag känner inte igen verksamheten som den beskrivs. Det är tillspetsade tillfälligheter som lyfts fram, det är inte så vår vardag ser ut, säger Marjamäki.
Systemfel ska åtgärdas betonar Marjamäki, men i alla vårdorganisationer uppstår det alltid tillfälligheter och dem kan man inte göra mycket åt.
Forskaren Ann-Sofie Silvennoinen har doktorerat om trivseln inom äldreomsorgen vid Åbo Akademi. Enligt Silvennoinen handlar utmaningarna inom äldreomsorgen om något större än enskilda problem.
Senast diskuterades saken 2019 eftersom det då uppdagades problem på många olika enheter runtom i landet, säger Silvennoinen.
– Det här är samma diskussion som fördes i samband med vårdkrisen. Så något är fel inom äldreomsorgen som vi måste fästa uppmärksamhet vid och åtgärda.
Välfärdsområdets granskning fungerar
Vänsterförbundets Nina Söderlund sitter i styrelsen vid Egentliga Finlands välfärdsområde. Enligt Söderlund finns det flera problem på Barkbackens servicehus som måste åtgärdas.
Enligt Söderlund är det samma problematik som dök upp i samband med vårdkrisen 2019 men åtminstone två saker har hänt sedan dess som påverkar läget.
– Nu är klienterna i väldigt sämre tillstånd än de var 2019 eftersom de bor hemma längre. Ofta längre än de borde. Samtidigt har personaldimensioneringen, alltså kravet på antalet anställda per boende, sänkts och det syns i vården, säger Söderlund.
Välfärdsområdets granskningsenhet gör enligt Söderlund ett bra jobb och de nu uppdagade problemen är ett bevis på att välfärdsområdets kontroll fungerar.
– Men i grund och botten handlar det nog om den personalbrist som finns inom vården. Speciellt synlig blir den i förkylningstider och då fler är borta, säger Söderlund.