Start

Petteri Orpo: Någonting är allvarligt fel

Statsministern fick svara på frågor om våld mot kvinnor, drönare som slagit ner i Finland och språkkrav på vårdpersonal.

Petteri Orpo sitter vid bordet på verandan på Villa Bjälbo.
Petteri Orpo svarade på frågor på statsministerresidenset Villa Bjälbo på söndagen. Bild: Mikko Stig / Lehtikuva

Dödligt våld och andra våldsbrott i nära relationer är en svart fläck i det finländska samhället, anser statsminister Petteri Orpo (Saml).

Anmärkningsvärt många kvinnor dödas av personer i sin närhet i Finland. Statsministern beskriver antalet som chockerande stort.

– Vi måste föra en allvarlig diskussion om vad som felas i finländska hem då sådant här händer och fenomenet är så utbrett, sa Orpo under radiointervjun Statsministerns frågestund på söndagen.

Ett konkret sätt att bekämpa mord, dråp och andra våldsbrott kan enligt honom vara att utvidga och främja användningen av kontaktförbud. Myndigheterna borde enligt honom också kunna övervaka att de som belagts med besöksförbud inte bryter mot det.

– När en person utgör en fara för en annan borde myndigheterna få bättre möjlighet att övervaka att kontaktförbud följs, sa Orpo.

”Ofattbart att någon tar till våld mot en nära människa”

Orpo anser att vi måste ta itu med de grundläggande orsakerna till våldet.

– Någonting är också allvarligt fel när det här är så utbrett i Finland. Det behövs diskussion, det behövs attitydfostran i skolan och i familjerna. Det är så ofattbart att någon tar till våld mot en egen närastående människa. Det måste man ingripa mot på bred front.

Han påpekade också att regeringen har försökt ingripa mot den här brottsligheten bland annat genom att skärpa straffen. Men mer behöver göras, konstaterar Orpo.

– Vi måste arbeta för att ingen blir utsatt för sådant våld, speciellt våld mot kvinnor, som ofta dessutom kommer från en närstående person.

”Vi behöver vårdpersonal från andra länder”

Bland andra social- och hälsovårdsminister Wille Rydman (Sannf) har pratat om att skärpa kraven på språkkunskaper för dem som arbetar inom vård och omsorg.

Petteri Orpo sa i programmet att det är viktigt att vårdarna kan kommunicera tillräckligt bra med dem de vårdar, men han vill framför allt betona hur viktigt det är att vårdpersonal från andra länder är i Finland och arbetar.

– Det är av kritisk betydelse att vi har utländsk arbetskraft i äldreomsorgen. Jag värdesätter oändligt mycket dem som kommit till Finland för att arbeta. De behövs.

Var och en av dem ska kunna kommunicera med de äldre som de vårdar, tillade han, och sa att alla borde få tillräckligt med språkutbildning, även om han inte ser det som det största problemet inom vården.

Vill se över pensionsåldern

Orpo ville inte direkt lova ökade resurser för språkundervisning för vårdpersonal.

– Tiderna är sådana att man inte kan lova.

Enligt Orpo måste Finland spara för att ha råd med vården.

– Det kräver effektivisering och sparåtgärder på annat håll samt utveckling av äldrevården.

För att rädda ekonomin tycker Orpo att bland annat pensionsåldern borde ses över.

Om drönarlarm: Riskera inte livet för att gå till jobbet

Orpo fick många frågor om drönarna som landade i Finland under våren och om informationen kring dem. Han försäkrade att han själv fått den information han behövde.

– Som statsminister har jag tillräckligt med information om vad som hände, men jag kan inte avslöja underrättelseinformation, för det handlar om den nationella säkerheten.

Varningen som gick ut till befolkningen och hur informationen skötts har också diskuterats mycket.

Orpo konstaterade att varningssystemet utvecklas och att myndigheterna undersöker möjligheterna med olika varningsnivåer för situationer då till exempel en drönare har förirrat sig till ett glesbebyggt område.

– Vi skulle inte ha kunnat underlåta att varna invånarna när drönare var på väg mot Finland, slog Orpo fast.

– Lyckligtvis hände inget.

På frågan om vad man ska göra om det kommer en drönarvarning när man egentligen skulle vara på väg till jobbet svarar Orpo:

– Ingen borde riskera livet för sin försörjnings skull. Men jag förstår också arbetsgivarens synvinkel.

Flytta på sommarlovet?

Undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) föreslog nyligen att sommarlovet skulle flyttas ett par veckor framåt. Orpo kommenterade på söndagen att det krävs mer diskussion om frågan, som har väckt mycket uppmärksamhet.

– Jag tycker det här kräver ytterligare diskussioner och noga övervägande. Det finns klara orsaker till att man skulle vilja flytta på lovet, men jag förstår också skolornas och de pedagogiska motiveringarna om att vårterminen inte borde bli så lång.

– Men eftersom frågan har diskuterats så mycket och länge så anser jag att det är bra att utreda den. Men jag vill inte rusa till några slutsatser.

Petteri Orpo står i en dörr på Villa Bjälbo. Inne i rummet står ett par personer och i taket hänger en ljuskrona.
Statsminister Petteri Orpo (Saml) blev utfrågad av flera journalister i radioprogrammet Statsministerns frågestund på Villa Bjälbo på söndagen. Dagen innan hade han som många andra varit på två studentkalas. Bild: Mikko Stig / Lehtikuva