Sjukampen i Götzis blev en tävling Saga Vanninen snabbt vill glömma.
Efter att ha fått en kämpig start i de första fyra grenarna på lördagen, tvingades hon kasta in handduken inför söndagens spjutkastning.
Vanninen meddelade tävlingsledningen att hon lider av en axelskada.
– Så fort jag rör vid spjutet märker jag av det. Man måste kunna prestera trots smärta, men kanske är det inte rätt tidpunkt nu, säger hon till Yle.
Måste fundera kring EM
Vanninen hann genomföra fem grenar i sjukampen. Den finländska rekordinnehavaren medger att axeln har besvärat henne i över ett års tid.
– Förra sommaren var det faktiskt ganska illa. Kroppen måste vara hel om man vill göra riktigt bra resultat.
Vanninen säger att hon nu måste fundera noga på hur resten av sommaren ska se ut. Friidrotts-EM avgörs i augusti i Birmingham.
– Ärligt talat är två månader ganska kort tid. Det finns ännu inga beslut kring det.
– Jag har också märkt hur besvikna människor omkring mig är. Det är också svårt för mig att hantera, men jag måste försöka lägga det åt sidan och se mer långsiktigt på karriären.
Enni Virjonen i rekordtakt
För grenkollegan Enni Virjonen går det desto bättre i Österrike. 19-åringen håller på att koka ihop karriärens bästa serie.
Lördagen i Götzis blev en fullträff för Virjonen. Efter de fyra första grenarna låg hon på tionde plats med 3 730 poäng, 162 poäng före sin personliga rekordserie på 6 060 poäng vid motsvarande skede.
Den direkta kvalgränsen till sommarens EM i Birmingham är 6 320 poäng.
Saga Andersson gav formbesked
I damernas stavhopp i Köpenhamn klarade Saga Andersson sitt säsongsbästa på 4,50 meter och tog hem segern.
Andersson gjorde också tre försök på sin personliga rekordhöjd på 4,60, som också är kvalgränsen till EM. Hennes personbästa ligger på 4,55.
– Uppvärmningshoppen var extra bra. Det kändes avslappnat och jag hade en bra känsla. Tävlingshoppen var inledningsvis lite svåra och på 4,60 var jag till en början för kritisk. Jag sprang igenom de två första försöken. Det tredje kunde ha gått, men jag jobbade inte tillräckligt hårt på det, sade Andersson till friidrottsförbundet.
I Köpenhamn hoppade Andersson med en ansats på 14 steg. Till näst gäller Paavo Nurmi Games i Åbo den 3:e juni.
– Det känns som att det är rätt ansats för mig just nu.