IS: Jesse Puljujärvis guldmedalj stulen på en karaokebar

Guldlejonet Jesse Puljujärvi har fått sin VM-guldmedalj stulen under firandet.

Ishockeyspelare i lejontröjor med guldmedaljer runt halsen.
Jesse Puljujärvi (t.h.) höll i firandet när guldlejonen hyllades framför Olympiastadion. Bild: Jussi Nukari / Lehtikuva

Efter förra veckans VM-guld har Lejonen varit ute och firat rejält.

Nu berättar anfallaren Jesse Puljujärvi att hans guldmedalj stulits på en karaokebar i centrala Helsingfors.

– Jag hade medaljen där på soffan och därifrån blev den stulen, förklarar Puljujärvi till Iltasanomat.

Karaokestället städade lokalerna, men någon medalj har inte gått att hitta. Puljujärvi förundrar sig över motivet till stölden.

– Det är ju just det som är det märkliga – den har inget värde för någon annan. Jag hoppas att någon kan lämna tillbaka den.

Puljujärvi är den enda spelaren i laget vars medalj har försvunnit. Han kan få en ny medalj om den ursprungliga inte återlämnas. 28-åringen hoppas dock att originalmedaljen ska komma till rätta.

Puljujärvi var en av Finlands nyckelspelare på vägen mot guldet. Med sina nio poäng på tio matcher var han lagets näst bäste poängplockare bakom Aleksander Barkov.