Start

Finlandssvenska företagare ska utveckla Åbo våghus – bastur och restaurang i planerna

Åboföretagarna vann tävlingen om den historiska byggnaden vid Aura å. Den skyddade byggnaden får nytt liv som bageri, restaurang och bastu.

Flera personer promenerar och cyklar längs en vattendrag med äldre byggnader och grönska i bakgrunden.
Arkitekternas vision av hur området skulle se ut i framtiden. Bild: Schauman & Nordgren Architects

Nu är det klart vem som ligger bakom signaturen ”Gömd trädgård” som vill utveckla det gamla våghuset intill Martinsbron vid Aura å i Åbo.

Det är Åboföretagarna Peter Sarlin, Alexander Törnroth och Christian Juup samt arkitektbyrån Schauman & Nordgren Architects som står bakom signaturen och som vill utveckla det anrika huset och omgivningen, meddelar Åbo stad.

Peter Sarlin är bland annat känd som grundare av AI-företaget Silo AI, Alexander Törnroth är grundare av bryggeriet Kakola Brewing och Christian Juup är företagaren bakom bastutillverkaren Juup.

Enligt det vinnande bidraget ska våghuset ha ett bageri, ett kafé och en restaurang i framtiden. Dessutom ska en byggnad med bastulokaler byggas intill våghuset. Verksamheten ska vara igång året runt.

Våghusbyggnad vid Aura Å i Åbo. Nuförtiden är en uteservering verksam där och man kan se restaurangens tillbyggnad. På bilden syns också fartyget Ukko Pekka, en ångbåt.
Våghuset finns intill Martinsbron i Åbo. Arkivbild. Bild: Minna Rosvall / Yle

Anrika våghuset är skyddat

Våghuset är från 1890-talet och skyddat. Byggnaden fungerade till en början som en fraktterminal för ångbåtstrafiken. I nuläget finns en restaurang i lokalen. Våghuset måste saneras och den som köper byggnaden ska stå för renoveringen.

Staden inledde en tävling om byggnaden i januari i år. Tanken är att staden säljer byggnaden och att den som köper den ska utveckla verksamheten på området och hitta nya lösningar för uteserveringen.

Samtidigt måste byggnadens särdrag bevaras. Den nya byggnaden som planeras intill våghuset får inte heller överstiga den gamla byggnadens höjd.

En person i röd jacka står vid ett övergångsställe framför byggnader med välvda tak; några bilar syns på vägen.
Så här kunde område se ut från Slottsgatans sida. Bild: Schauman & Nordgren Architects

Åbo stad fick tre förslag till tävlingen inom utsatt tid och stadsstyrelsen valde det vinnande bidraget på sitt möte i måndags. I valet av vinnaren betonade staden hur väl bidraget lämpar sig för miljön, kvaliteten på arkitekturen samt hur funktionella och genomförbara planerna är.

”Den tegelklädda nybyggnaden respekterar den gamla byggnaden som ska renoveras och passar in i sin omgivning. Bastuverksamheten i nybyggnaden är en del av helheten, men bastulokalerna kan också användas separat från restaurangen. Tillgängligheten har också tagits väl i beaktande”, säger Åbo stads direktör för markanvändning Suvi Panschin, i stadens pressmeddelande.

Panschin fungerade som ordförande för juryn som valde vinnaren.

Åbo stad ska nu arbeta fram ett förslag till ändring av detaljplanen för området tillsammans med vinnaren. Arbetet inleds ännu i år.

När den nya detaljplanen är i kraft ska staden sälja byggnaden till tävlingens vinnare för 126 000 euro. Själva tomten förblir i stadens ägo och hyrs ut till användarna för 40 år.