En skolgård på taket, solpaneler och en nästan dubbelt så stor gymnastiksal.
Visionerna för den nya S:t Olofsskolan i Åbo har nu presenterats och rektor Christer Karlsson är nöjd med planerna.
Den gamla skolan knakade i fogarna och en del klassrum var placerade i arbetarinstitutets byggnad intill skolan. Det slipper man i framtiden då den nya skolan är mycket rymligare och mer ändamålsenlig, säger Karlsson.
– Den nya skolan har utrymme för 600 elever.
Den nya skolan ska byggas på den tomt där den gamla S:t Olofsskolan stod tidigare och är till för årskurs sju till nio.
Bygglovet beviljades den 4 juni, byggstarten är i höst och verksamheten i den nya skolan inleds efter årsskiftet 2029. Budgeten för byggprojektet ligger mellan 34 och 36 miljoner euro.
I nuläget finns S:t Olofsskolan i tillfälliga lokaler på Sirkkalagatan 39.
Ny, stor gympasal
En funktion som rektor Christer Karlsson är särskilt nöjd med är den nya skolans gymnastiksal, som kommer att vara märkbart större jämfört med den gamla gymnastiksalen.
Den nya salen ska bli 760 kvadratmeter stor och kan delas upp i tre delar. Den gamla gympasalen var under 400 kvadratmeter.
Den nya gymnastiksalen kan också användas exempelvis av föreningar kvällstid och ska placeras i den lägre delen av byggnaden. Huvudingången till byggnaden ska placeras vid Klostergatan, och det är den som används kvällstid av utomstående.
Det är inte tänkt att den nya gymnastiksalen ska fungera som en festsal. Istället ska den nya matsalen användas till det.
Eftersom alla inte får plats i matsalen samtidigt måste festerna ordnas etappvis, en årskull i taget, säger Karlsson.
Den nya matsalen inrymmer ungefär 200 elever åt gången. Enligt Karlsson är den nya matsalen ändå rätt dimensionerad och eleverna får gå på matrast i etapper.
– Vi kan inte ha en matsal för 600 personer som utnyttjas endast några timmar om dagen.
Eleverna får inga egna skåp
Enligt Christer Karlsson har personalens önskemål beaktats i planeringen.
Karlsson har själv deltagit i så gott som alla större möten kring skolan, och ämneslärarna i de praktiska ämnena har också fått bekanta sig med skisserna.
Elevkåren har hörts gällande skolgården under planeringen, men i övrigt har eleverna inte hörts i samband med planeringsarbetet.
Den nya skolan kommer att ha skåp, men inte för alla elever. Skåpen är menade för mindre saker men inte för jackor, som ska hängas på knaggar. Enligt Karlsson är det här ett koncept som staden försöker följa i alla sina nybyggen.
Det här är också en kostnadsfråga, eftersom skåp för alla 600 elever tar upp mycket utrymme, säger Karlsson.
Hur utdelningen av skåpen ska ordnas i praktiken måste lösas sedan då skolvardagen kommer igång, säger Karlsson.
För några år sedan byggdes en del skolor med öppna lösningar vilket betydde att en del lokaler kunde delas in i mindre enheter med hjälp av skärmar. Några sådana lösningar finns inte i den nya S:t Olofsskolan, säger Karlsson.
– Meningen är att bygga vanliga klassrum. Det är en förgången tid med stora, öppna ytor som inte fungerar i praktiken.
Hur fungerar gården på taket vintertid?
I det här skedet hittar rektor Christer Karlsson inte något som skulle vara problematiskt med den nya skolan. De sakerna kommer kanske fram sedan då skolan tas i bruk och vardagen rullar igång, konstaterar han.
En sak som ändå kommer att vara knepig är trafiken från och till skolan.
Eftersom det finns flera skolor och ett daghem i kvarteret kommer trafiken att vara livlig på morgonen och eftermiddagen, säger Karlsson.
Den gamla skolan hade också ett litet garage för några bilar, men något sådant finns inte inplanerat i den nya byggnaden.
Det är också svårt att hitta en parkeringsplats på området där det finns flera skolor, ett daghem och båda arbetarinstituten.
Ett annat frågetecken är hur den nya gården, som ska placeras på taket, fungerar vintertid.
Delar av den nya byggnaden ska alltså byggas i två nivåer så att den högre, L-formade delen är fyra våningar hög medan den lägre delen består av två våningar.
Skolgården ska placeras på taket av den lägre delen av byggnaden. Ingången för eleverna placeras också via gården på taket.
Enligt Karlsson var man tvungen att tänka ut en sådan lösning eftersom tomten är så liten. Den här lösningen är ändå trygg eftersom gården ska ha ett högt stängsel, säger Karlsson.
– Man får sedan se hur den här lösningen fungerar under vintern och hur man får bort snön från gården om det snöar mycket.
Det är också tänkt att en del av rasterna hålls i intilliggande Samppalinnaparken, men hur det ska gå till i praktiken är oklart i nuläget.