Det var en ganska kall vinter med lite snö, så en stor del nya jordgubbplantor förstördes. Under våren och försommaren har det varit extremt torrt i Finland. Tills för en vecka sedan.
De senaste dagarna har bärproducenten Jan Hollsten i Västanfjärd fått 40 millimeter regn. Det har förstört en del av jordgubbsskörden till midsommar.
– Det är ingen fara, det finns nog jordgubbar, men vill du vara på den säkra sidan ska du beställa i förväg, säger han.
På Kimitoön är jordgubbssäsongen tre månader lång, då man räknar med växthusperioden.
Det finns en del växthusjordgubbar ännu, men det börjar vara frilandssäsong.
På den åker där vi står finns ändå stora pölar mellan raderna.
– Vi har tre hektar med jordgubbar, som mognar i lite olika takt. Men regnet nu har gjort att vi har 20–25 procent mindre än vi räknat med till midsommar, säger Hollsten.
Regnet ger syltjordgubbar
Av jordgubbssorterna Sonsation, Sonata, Lumotar och Malwina klarar de senare sorterna sig bättre i torka och regn, medan de tidiga sorterna är mycket svagare.
Men det är till midsommar alla vill ha jordgubbar, åtminstone så mycket att man får till en jordgubbstårta. Och det ska vara fasta fina bär.
– Med regnet blir de riktigt färdiga bären mjukare. De blir jordgubbar av B-klass, som bäst passar till sylt. Men inte vill någon stå och koka sylt på midsommaren, säger Jan Hollsten.
Bara det inte kommer mer vatten så är det okej. Annars börjar bären ruttna.
– Bladen är uppåtvända som små koppar. Det är ett tecken på att sjukdomsrisken är hög, säger Hollsten.
Stora bärföretag ger dålig pr för branschen
Svenska Yle avslöjade tidigare i veckan att tiotals vietnamesiska arbetare har betalat olagliga avgifter, så kallade tröskelpengar, för att få säsongsarbete på Myllykosken tila i Aura.
I fjol dömdes vd:n för ett bärföretag för 62 fall av grov människohandel. Han dömdes till fängelse och näringsförbud, och till att betala hundratusentals euro i ersättning till bärplockarna.
I år har fyra personer i ett annat bärföretag åtalats för människohandel, och myndigheterna har avslöjat en kartell av bärföretag.
– Jag blir så arg när jag hör om sådant här. Det är jättedåligt pr-mässigt för hela branschen. Alla ska få sin lön, säger Jan Hollsten.
Hollsten har både ukrainska bärplockare och ungdomar från Västanfjärd som arbetar med jordgubbarna. Han har haft samma arbetare i 5–6 år.
– Det är väl ett tecken på att alla är nöjda, säger Hollsten.
Hur kan jag vara säker på att de jordgubbar jag köper är plockade av personer som fått rättvist betalt?
– Det är en bra fråga, för det är jättesvårt att kontrollera. Du måste prata med arbetarna, de som plockar, om de är nöjda. Och du kan köpa jordgubbar lokalt, säger Hollsten.