Det norska kungahuset meddelar i ett kort uttalande att kronprinsessan Mette-Marit har genomgått en lungtransplantation.
Ingreppet gjordes på Rikshospitalet i Oslo.
”Lungtransplantationen har hittills varit framgångsrik”, konstaterar Arnt Fiane som är avdelningschef på sjukhusets kirurgiska avdelning.
Kirurgen tackar också alla i gruppen som var involverade i planeringen och genomförandet. Kungahuset riktar också ett tack till allmänheten.
”Kronprinsen och kronprinsessan uttrycker sin uppriktiga tacksamhet för de många varma och vänliga meddelanden som de har fått. Det betyder en hel del för dem under denna utmanande tid”, står det i pressmeddelandet.
Allt gick bra
Kronprinsessan har haft den kroniska sjukdomen lungfibros sedan 2018.
”Vi är mycket glada att allt har gått bra hittills”, konstaterar hovet i pressmeddelandet.
Liksom alla andra patienter som fått nya lungor kommer kronprinsessan att vara inlagd på Rikshospitalet i flera veckor framöver.
”Det är enligt rutin för att kunna justera mediciner, hantera eventuella komplikationer och för rehabilitering”, informerar Are Holm som avdelningschef på Rikshospitalets lungavdelning.
Enligt kungahuset kommer kronprins Haakon att justera sitt schema för att vara med kronprinsessan under denna period.
Nästa uppdatering gällande kronprinsessans hälsa kommer att ske i samband med att hon skrivs ut från sjukhuset.