USA offentliggjorde på onsdagen den officiella texten som landet kom överens om med Iran i helgen, och som är tänkt att ska fungera som ett fredsavtal.
Det skedde efter att medier, bland annat nyhetsbyrån Bloomberg, rapporterat om ett läckt utkast. Texterna är väldigt lika varandra. Bland annat ska Iran inte få utveckla kärnvapen och Hormuzsundet ska öppnas.
Redan när innehållet i överenskommelsen läckte ut väckte det uppmärksamhet att Iran enligt avtalet skulle få tillgång till 300 miljarder dollar för återuppbyggnad.
En talesperson för det iranska utrikesministeriet sa på onsdagen att Iran överväger att godkänna avtalet. Tidigare har de iranska beskeden om avtalet låtit säkrare.
Trump tackade Putin och Xi
Avtalstexten offentliggjordes kort efter att USA:s president Donald Trump talat på G7-mötets avslutningsdag i franska Évian-les-Bains, där ledare från Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Storbritannien och USA var samlade.
I sitt tal tackade Trump Rysslands president Vladimir Putin och Kinas president Xi Jinping för deras neutrala förhållningssätt till hans krig mot Iran.
Trump sa att Putin och Xi hade kunnat försvåra för honom i kriget om de velat.
– Jag vill tacka dem för att de gjorde det betydligt lättare, sa Trump.
Ville undvika ekonomisk katastrof
Samtidigt hotade Trump Iran med nya bombningar om landet inte följer det planerade avtalet.
Han sa ändå att han tror att den iranska ledningens beteende håller på att förändras.
Trump försvarade överenskommelsen med Iran med att han ville undvika en ekonomisk katastrof. Han sa att avtalet kanske kommer att undertecknas officiellt på fredag.
I ett gemensamt uttalande från mötet skriver G7-ledarna att de välkomnar USA:s avtal med Iran. De skriver också att de ska minska sitt beroende av Hormuzsundet vid Iran.
Källor: Reuters, AFP