Start

USA och Iran inleder förhandlingar i Schweiz – vicepresident Vance på plats

Iran meddelar att Libanon är en kärnfråga för dem när direkta samtal mellan USA och Iran inleds.

Stort säkerhetspådrag i schweiziska bergen när USA och Iran anländer för förhandlingar.

Delegationer från USA och Iran har anlänt till Schweiz för att förhandla om ett fredsavtal. Den amerikanska delegationen leds av vicepresident JD Vance. Chefsförhandlaren Mohammad Baqer Qalibaf leder den iranska delegationen.

– Det här är ett historiskt möte, säger Vance.

– Bortsett från de senaste månaderna har amerikanska och iranska ledare aldrig mötts på så här hög nivå.

Mötet var egentligen planerat att hållas i fredags, men efter nya attacker mellan Israel och Hizbollah sköts mötet upp.

Förhandlingarna mellan USA och Iran har präglats av ett oroligt läge i Libanon. USA fokuserar på kärnvapenfrågor och Hormuzsundet, men för Iran är det viktigt att fronten i Libanon – det vill säga Israel och Hizbollah ingår i ett eldupphör.

Tillfälliga vapenvilor mellan Israel och Hizbollah har brutits flera gånger. Så sent som på lördagen skedde eldutväxling i Libanon, och Iran meddelade att Hormuzsundet stänger. USA har tillbakavisat uppgifterna, men på söndagen signalerar Iran igen att sundet är stängt.

Söndagens samtal inleddes efter vad som verkar ha varit en lugn natt i Libanon.

– Jag tycker egentligen att vi har nått ett bra läge i Libanon, men vi är inte färdiga ännu. Vi kommer att fortsätta jobba på det, säger Vance.

Irans utrikesministerium meddelar att samförståndsavtalet fungerar som grund för samtalen, och att Libanon är en kärnfråga för dem.

Källa: Reuters