Start

Talkoveteranen Anders Österberg: Talko gynnar alla – även de som inte ställer upp

Gemenskapen stärks och klasskillnaderna minskar när människor arbetar tillsammans frivilligt. Det anser Anders Österberg som engagerat sig i talkoarbete i över 30 år.

Fem personer står glada framför ett rödmålat hus med rosor och diplom i handen.
Lena och Anders Österberg blev tillsammans med barnen Alva, Linn och Theo, utsedda till årets talkoarbetare av Vörå kommun i fjol. Alla fem har bland annat engagerat sig i Oravais Teaters verksamhet under många års tid. Bild: Roland Engström.

En bra talkoanda kräver engagemang, målmedvetenhet och framför allt goda förebilder. Det anser Anders Österberg, som bor i Oravais och till vardags arbetar som ingenjör.

Österberg växte upp i Kimo, där han vid tolv års ålder kom i kontakt med byns ungdomsförening och dess teaterverksamhet. Då tog två herremän initiativ till renovering av det som skulle bli en ungdomslokal, minns Österberg.

När vi åkte hem efter repetitionerna på kvällen kom de och fortsatte att bygga kulisser åt oss.

De tidiga förebilderna gjorde ett starkt intryck och är en av anledningarna till att Österberg själv har fortsatt engagera sig i olika sorters talkoverksamhet i över 30 år. Tillsammans med sin fru Lena har Österberg fört traditionen vidare till barnen Alva, 11, Theo, 16 och Linn, 18.

I fjol tilldelades familjen utmärkelsen Årets talkoarbetare av Vörå kommun för sitt mångåriga och helhjärtade engagemang i Oravais Teater och inom den lokala idrotten. Det är en utmärkelse Österberg känner sig hedrad över.

Att bli sedd och hitta sin plats i en gemenskap är väldigt viktigt

Anders Österberg

Överraskande storm

Just nu går familjen Österbergs fritid åt till Oravais Teaters sommarpjäs, Ängland, som har premiär den 30 juni. Både föräldrarna och yngsta dottern står på scenen, medan de äldre barnen hjälper till med allt från marknadsföring till parkering.

Österberg har också hjälpt till med att bygga kulisser och sköter en del av tekniken, medan hans fru bidragit med att skaffa fram rekvisita.

Ibland händer det oväntade saker som kräver lite extra av talkogänget, berättar Österberg.

När stormen Hannes i december fällde två stora granar vid spelplatsen ledde röjningsarbetet till att man samtidigt passade på att både förstora parkeringsplatsen och bygga ett nytt staket för att göra området prydligt för besökarna.

Ett brudpar står i bild och skålar på en gård med gästerna runt sig. Bilden är en scen från Oravais teaters pjäs, Ängland.
I sommar sätter Oravais Teater upp pjäsen Ängland, där två familjer förbereder ett bröllop. Anders Österberg med frun Lena (tredje och fjärde från vänster) spelar ett äkta par. Dottern Alva (framför dem i vit klänning) spelar deras dotter. Bild: Ove Lillas

Alla har en plats

Men en god talkoanda föds ändå inte av sig själv.

För att få igång ett projekt behövs handlingskraftiga personer med visioner som får saker och ting att hända, och så behövs de som hakar på och hjälper till. Allas insatser är värdefulla, konstaterar Österberg.

På Oravais Teater har man gjort ett målmedvetet arbete i att även engagera barn och ungdomar i talkoarbetet. Genom att ta med de unga, blir de en del av gemenskapen. Det här är något som krävs för att verksamheten ska leva vidare, menar Österberg.

– Vi delar på allt som ska göras. Att bli sedd och hitta sin plats i en gemenskap är väldigt viktigt.

Talkoarbete motverkar klasskillnader

Familjen Österberg med Anders och Lena i spetsen har varit talkoaktiva även inom barnens hobbyer, i fotbollen, friidrotten och längdskidåkningen.

Genom frivilligarbete hålls kostnaderna på en rimlig nivå och det här bidrar till att minska klasskillnaderna eftersom många fler får möjlighet att vara med, resonerar Österberg.

För Österberg själv är teaterintresset, med allt vad det innebär av talkoarbete och samhörighet, en bra motvikt till ett stillasittande jobb.

– Att gå på talko är en bra fritidssysselsättning och ett sätt att umgås. Man delar en gemenskap och lär sig väldigt mycket. Ju mer man engagerar sig, desto mer hinner man med.

Hur gärna går du på talko? Vad får dig att delta eller varför låter du bli? Har du lärt dig något nytt eller fått nya vänner genom talkoarbete? Vilket är ditt bästa eller värsta minne från ett talkoprojekt?

Den 27 juni mellan klockan 9.03 och 11.00 pratar Kike Bertell om talko i radioprogrammet Vega Lördag. Dela gärna med dig av dina tankar, minnen och berättelser i formuläret nedan.

Laddar formulär...