Utrikesminister Elina Valtonen (Saml) anser att det inte ännu är rätt läge att öppna förhandlingar med Ryssland.
Enligt Valtonen har europeiska partners redan en tid diskuterat hur förhandlingar vid något tillfälle borde inledas.
– Det är viktigt att först komma överens om vilka våra mål är och hur vi vill gå vidare. I det arbetet har man faktiskt redan kommit ganska långt, säger Valtonen.
Ärendet diskuterades förra veckan under EU-toppmötet i Bryssel. Majoriteten av EU-ledare anser att det inte är aktuellt att öppna förhandlingar med Ryssland, inte heller Finlands statsminister Petteri Orpo (Saml).
Enligt Valtonen beror tidpunkten för att öppna förhandlingskontakt på läget vid fronten och över huvudtaget på läget i Ukraina. Framför allt beror det på Rysslands faktiska vilja att söka fred.
– Sådana tecken har inte egentligen synts trots att Rysslands situation har försvagats avsevärt både militärt och ekonomiskt under det här året.
Valtonen tror att Ryssland förr eller senare kommer att visa sig villigt att förhandla och kompromissa.
I Finland har president Alexander Stubb konstaterat att Europa borde öppna en kontakt med Ryssland inom två månader.
Ett tillfälle där frågan kunde diskuteras brett skulle enligt Valtonen vara på Natos toppmöte i Turkiets huvudstad Ankara i juli.
Viktigt att kontakt med Ryssland koordineras
I Bryssel var det många ledare som kritiserade att en representant för Europeiska rådets ordförande António Costas kabinett hade tagit informella kontakter med ryska tjänstemän.
En del ansåg att Costa inte hade befogenheter för detta. Å andra sidan är ordföranden för Europeiska rådet EU:s centrala röst. De flesta fick höra om kontakten i efterhand, bland annat Petteri Orpo.
Valtonen anser att representatens agerande inte var särskilt allvarligt.
– Från europeiskt håll har det också tidigare funnits olika kontakter på tjänstemannanivå eller diplomatnivå. Här var det en representant för en europeisk institution som så att säga på assistentnivå gjorde detta öppningsförsök.
Enligt Valtonen är det ändå viktigt att saker koordineras och att alla medlemsländer informeras helst både i för- och efterhand.
Väsentligt att Hormuzsundet förblir öppet
Elina Valtonen kommenterade också förhandlingarna mellan USA och Iran.
Den första förhandlingsrundan avslutades tidigt på måndagsmorgonen, där Iran och USA kom överens om delmål för att nå ett slutligt fredsavtal inom två månader.
Enligt Valtonen är det viktiga att eldupphöret i stort sett har hållit.
– Man ska inte förvänta sig några förhandlingar på ett par dygn som skulle leda till någon supervinst. Vi får se om 60 dagar ens räcker för att åstadkomma ett mer omfattande avtal, men alla saker där man kommer framåt är bra.
Valtonen säger att det också är väsentligt att Hormuzsundet förblir öppet och öppnas helt för all trafik.
– Fri sjöfart är helt central för världsekonomin och för att internationell rätt ska kunna upprätthållas.
Artikeln är en översatt och omarbetad version av Yle Uutisets artikel Ulkoministeri Valtonen: Vielä ei ole aika neuvotella Venäjän kanssa skriven av Anne Orjala. Översättning av Alexandra Heerman.