Två 15-åringar stod åtalade i fallet där en 14-årig elev knivhöggs under skoldagen den 23 mars.
Tingsrätten ansåg att det inte var fråga om nödvärn.
Domstolen tog ändå hänsyn till att gärningspersonen är ung och att hen själv hade blivit misshandlad strax innan knivdådet. Det påverkade straffets längd.
Åklagaren ville att gärningspersonen skulle fängslas direkt, men domstolen sade nej. För att sätta en minderårig i fängelse krävs mycket starka skäl, och de fanns inte i det här fallet.
15-åringen måste betala drygt 17 000 euro i skadestånd till det 14-åriga offret.
Även den andra 15-åringen dömd
En annan 15-åring dömdes också i samma ärende. Personen fick 60 dagsböter för misshandel.
Det visar sig att hen hade misshandlat den andra gärningspersonen som sedan gjorde knivdådet. Därför måste personen betala 900 euro i skadestånd till den personen som nu dömdes för dråpförsöket.
Domen har inte vunnit laga kraft.