Fjärdeklassisterna i Helsingfors har i dag traditionsenligt varit på självständighetsfest i Finlandiahuset.
Överborgmästare Jussi Pajunen stod värd för festligheterna. Ungefär 5 000 fjärdeklassister och över 400 lärare deltog i festen.
Gardets musikkår stod för musiken och Krista Siegfrids var festens överraskningsartist.
Självständighetsfesten för fjärdeklassister ordnades för första gången år 1997. Idén kom från dåvarande stadsdirektör Eeva-Riitta Siitonen.
Hon ansåg att det var viktigt att barnen får uppleva riktig feststämning mitt i skolvardagen.
Barnen förbereder sig på förhand genom att lära sig traditionella danser och festetikett.