Start
Artikeln är över 10 år gammal

Fyrorna firade i Finlandiahuset

Fjärdeklassisterna i Helsingfors har i dag traditionsenligt varit på självständighetsfest i Finlandiahuset.

Överborgmästare Jussi Pajunen stod värd för festligheterna. Ungefär 5 000 fjärdeklassister och över 400 lärare deltog i festen.

Gardets musikkår stod för musiken och Krista Siegfrids var festens överraskningsartist.

Självständighetsfesten för fjärdeklassister ordnades för första gången år 1997. Idén kom från dåvarande stadsdirektör Eeva-Riitta Siitonen.

Hon ansåg att det var viktigt att barnen får uppleva riktig feststämning mitt i skolvardagen.

Barnen förbereder sig på förhand genom att lära sig traditionella danser och festetikett.

Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Fjärdeklassister på självständighetsfest den 3 december 2015.
Krista Siegfrids var överraskningsartist på fjärdeklassisternas självständighetsfest den 3 december 2015.