Västkustens tillsynsnämnds miljösektion kunde under fredagen välja de entreprenörer som kommer att sköta om saneringen av Nä-Rös foderkök i Norrnäs i Närpes.
Nästan två miljoner kilo slaktavfall och fodermassa ruttnar i anläggningen efter att bolaget gick i konkurs i januari.
Miljömyndigheterna har fått kritik då det dröjt så länge innan något har hänt på området, men enligt ordförande för miljösektionen Johan Håkans (SFP) har de gjort allt de kunnat för att ta itu med saken så snabbt som möjligt.
– Vi fick vetskap om det här ganska sent. Företaget gick i konkurs i januari och vi började få klagomål i mars. Så två månader gick i onödan.
Nu kan saneringsarbetet ändå påbörjas då entreprenörerna är valda.
Arbetet kan ta upp till tre månader
Miljöenheten utreder nu med de valda entreprenörerna hur fort arbetet kan inledas.
– Arbetet ska nog påbörjas så snabbt som möjligt eftersom varje dag räknas, säger Håkans.
Men det kan dröja innan allt avfall är borta. Saneringen beräknas ta upp till tre månader, eftersom mottagande anläggningar har en begränsad kapacitet.
Dessutom har förbränningsanläggningen driftsstopp på grund av årsunderhåll under tiden 23.7 – 12.8 och då kan inga avfall levereras dit.
– Vissa byggnader är i så dåligt skick att man inte kan gå in och ta ut materialet utan att riskera att taket kommer på. Man måste helt enkelt riva vartefter för att få ut materialet på ett säkert sätt.
Arbetet kostar över en miljon euro
Kostnaderna för saneringen uppskattas till ungefär 1 060 000 euro i nuläget, den slutliga kostnaden klarnar då arbetet är slutfört.
– I första hand är det miljöenheten som betalar det här, sedan kan jag inte uttala mig om hur samarbetskommunerna och just Närpes och Korsholm kommer överens, konstaterar Anna-Maria Mattfolk, chef för miljövården inom Västkustens miljöenhet.
Enligt Mattfolk har miljöministeriet en miljöskadefond. Kostnaderna kan sökas ut därifrån i efterhand.
Både Mattfolk och Håkans medger att det varit en oerhört tung och utdragen process att få allt ordnat.
– Jag har varit med i miljösektionen i över 20 år och det här är det absolut värsta jag någonsin varit med om. Nog har vi haft svåra ärenden tidigare men det här var nog ett där jag tänkte hur ska vi komma ur det här, säger Håkans.
Miljöenheten skriver i ett pressmeddelande att invånarna i området kommer att få separat info hur processen kommer att framskrida och tömningsarbetena kommer oundvikligen att leda till en del luktolägenheter i närområdet.
Skadedjursbekämpningen mot flugor och gnagare fortsätter som tidigare.