Årets julhandel ser ut att bli ett uppsving för bokhandlarna. Enligt Kirjakauppaliitto kommer årets julhandel att överträffa fjolårets.
Enligt förbundet för bokhandlarna såg det illa ut i september. Då var resultatet fem procent mindre än samma tidpunkt ifjol. Men julhandeln har dragit igång med fart och det kan rädda årsresultatet.
På Gros bokhandel i Vasa ser ändå siffrorna annorlunda ut.
- Jag tycker att vi har en ganska normal julhandel. Det här är en ganska liten affär och det är ungefär samma kundkrets från år till år. Vi har alltid livligt den här tiden, säger bokhandlare Anna-Lena Palomäki.
Haft en bra höst
Palomäki säger att Gros är en speciell bokhandel och att den inte alltid följer samma rytm som andra. Till skillnad från andra bokhandlar har det varit en bra höst på Gros.
- Det är en liten, övervägande svenskspråkig affär och vi har många stamkunder.
Stamkunderna består främst av äldre personer som inte handlar på nätet.
- Oftast är det näthandeln som äter upp bokhandlar och speciellt mindre butiker.
Satsar på personlig service
Palomäki säger att Gros bokhandel minskar varje år och näthandeln är en stor orsak till det.
- Överlag är det dyrare att gå till en fysisk bokhandel. Där kostar personal, packning, hyror och skyltfönster.
Hon säger att deras kunder är medvetna om den saken och kommer dit bara för att Gros ska vara kvar.
Har ni någon strategi ni gått in för att motverka nedgången?
- Egentligen inte, vi satsar på personlig service och har en gammaldags bokhandel. Vi har ingen kapacitet att satsa på nätbokhandel och sociala medier.