Artikeln är över 10 år gammal

Att förädla det överblivna

två stolar har byggts ihop till en bänk
Bild: YLE Strömsö

Det är lätt hänt att vi slänger grejer lite obetänksamt och slarvigt utan att ta oss den där sista noggranna titten på prylen - och vips! har vi gått miste om en möjlighet.

Det kunde ha varit näven torra tuschpennor, den trebenta stolen eller aluminiumkopparna från de nerbrunna värmeljusen som skulle ha varit räddningen den där urtrista kvällen då absolut inget hände. Till all lycka är det inte för sent - nytt skräp produceras varje dag!

Nu bygger Strömsö ett helt program av skräp. Låter inget vidare kanske, men jag lovar att av allt detta överblivna kommer vackra saker att skapas.

Strömsö laddar inför vårsäsongen som börjar 7.2. Fram till dess ser vi höjdpunkter från 2015. Detta "nygamla" program kan ses på Yle Fem 24 och 26 januari.

Tuschpennor i glasburkar fyllda med vatten.
kvinna som pysslar med burkar
Lees lampskärm av återanvända värmeljuskoppar.
sänggavel
En bänk av två stolar

Göra egen vattenfärg av gamla tuschpennor
Sänggavel av gamla tak- och golvlister
Förvaringsburkar av återanvända ljusstakar, schackpjäser och glasburkar
Två stolar blir en bänk
Virka lampskärm av återanvända värmeljuskoppar