Efter över ett år av beredning och många kringelkrokar har stadsfullmäktige i Lovisa godkänt stadens nya kulturpolitiska program.
Stadsfullmäktige i Lovisa behandlade det kulturpolitiska programmet på sitt möte på onsdagen.
Thomas Rosenberg (SFP) föreslog att meningen ”Lovisa utvecklas som byarnas stad” läggs till i programmet. Han understöddes av Atte Fellman (Sannf) och Kari Hagfors (Saml).
Centerns och Sannfinländarnas fullmäktigegrupper understödde också förslaget.
Meningen om Lovisa som byarnas stad hade plockats bort ur programmet i ett tidigare skede under beredningen.
Thomas Rosenbergs förslag godkändes till sist enhälligt.
Stadsfullmäktige skulle ursprungligen godkänna det kulturpolitiska programmet i december, men då skickades det tillbaka till ny beredning.
Sedan skulle programmet behandlas igen i februari, men då ströks ärendet från listan eftersom man av misstag hade berett en gammal version av programmet.