Emil Lindholm var fem år gammal då han körde bil för första gången. Fjorton år senare har han fått sitt första stora förarkontrakt och har tagit ett steg närmare drömmen att försörja sig som racerförare.
Att köra 270 kilometer i timmen är egentligen inte en så stor grej. I alla fall om man får tro Emil Lindholm, 19 år gammal och med drömmar om att bli proffs på banracing.
- I den stunden tänker du inte på hastigheten, du bara presterar och farten är en del av det, säger han.
Banracing är en sport som påminner om Formel 1, eftersom den också körs på en sluten bana. Däremot är banorna kortare och bilarna ser annorlunda ut. I banracing kör förarna med vanliga bilar utrustade för tävling. Det är därför den maxhastighet Emil hittills kommit upp till ”bara” är 270 kilometer i timmen.
- Formel 1-bilarna är mycket snabbare och väger mindre.
Under våren skrev Emil på ett förarkontrakt med den tyska banserien ADAC GT Master och kommer fram till årsskiftet att tävla med en Lamborghini Huracán i GT3-klassen.
Intresset gick i arv
Enligt Emil var det ganska naturligt för honom att börja syssla med motorsport.
- Vår familj har hållit på med det här länge. Jag gnällde om att få börja köra ända sedan jag förstod vad det var. Första gången jag körde var jag fem år gammal och då nådde jag knappt ner till pedalerna.
Att det blev just banracing beror på att han var otålig och ville börja köra så fort som möjligt. Inom banracing är åldersgränsen lägre jämfört med många andra bilsporter.
Trots att han tack vare sitt färska kontrakt tagit ett stort kliv mot att bli proffs på banracing, säger han att han ändå är realistisk gällande framtiden.
- Det är inte så lätt att komma upp till en nivå där du kan leva på det här. Så jag vill ha en reservplan. Just nu försöker jag komma in på Aalto-universitetet.
Marknadsför dig själv
Men vad krävs egentligen för att bli proffsförare, utöver ett brinnande intresse för motorsport?
Förutom rätt kontakter och lite tur är sponsorer A och O.
- Vissa säger att det är viktigare att ha sponsorer än att köra jättebra. Utan sponsorer kan du sällan köra. Och du måste marknadsföra dig själv, det är en naturlig del av det här.
Emil medger att man i början av sin eventuella karriär måste räkna med att själv lägga ut en del pengar.
- Men så är det i alla sporter. Jag är glad över att jag nu har sponsorer som vill stöda mig.