Artikeln är över 10 år gammal

Riksdagsmännens arvode stiger med 0,43 procent

Bild: YLE/Rolf Granqvist

Riksdagsmännens löner höjs med 0,43 procent, det slår riksdagens arvodeskommission fast.

Höjningen träder i kraft retroaktivt från den första februari säger arvodeskommissionens ordförande, vicehäradshövding Jouni Ekuri.

Arvodeskommissionen sammanträdde på tisdagen. Den anser att den fastslagna höjningen motsvarar höjningen i sysselsättnings- och tillväxtavtalets andra avtalsperiod.

Så sent som i oktober i fjol sade Ekuri till Yle att några höjningar knappast blir aktuella i år.

Från och med 1.2.2016 får en riksdagsledamot 6380 euro i arvode per månad.

Räknat på denna summa är höjningen drygt 27 euro.

När en ledamot suttit minst tolv år i riksdagen stiger arvodet till 6858 euro i månaden.