Förutom att honungsblommor och solrosor ska ta plats i Ingå kyrkoby så flyttar också får in. Nu ska både de många sommargästerna och Ingåborna få ett grönare och skönare centrum.
Ingå kommun ger centrum en ansiktslyftning och vill ge naturen mer plats än tidigare. Det betyder bland annat att en skock ulliga får flyttar in och fungerar som arbetskraft.
De kommer att placeras bakom köpcentret Strand, på den gamla strandängen längs Kyrkfjärden. Nu är ängen full av sly men fåren ska hjälpa till med att röja upp och sedan hålla ängen snygg.
- Vi ville hitta en plats där djuren är trygga och har det bra, men där de också kan göra nytta som landskapsvårdare, säger Ingås tf. tekniska chef Ilkka Rissanen i ett pressmeddelande från kommunen.
Blommande hav och bärbuskar
Kyrkbyn ska dessutom få både odlingar och blommande områden. Solrosor och honungsblommor utlovas bli hav av blommor. De ska pryda den oanvända åkermark som ligger centralt i kommunen.
- I stället för att låta områdena växa igen kan man hellre så vackra blommor där, säger Rissanen.
Kommunen utreder också som bäst om en del av åkermarken kunde göras om till odlingslotter som invånarna kunde hyra.
Skolorna och daghemmen ska få äppelträd och bärbuskar på sina gårdar.
Styrelsen godkände nyligen planen för att försköna centrum. Arbetena börjar under våren och förändringarna syns redan i sommar.
Städa städa…
Förutom att kommunen förskönar omgivningarna med grönt, ulligt och blommigt så satsar man på att städa och snygga upp. Trasiga och slitna vägmärken och skyltar ska bytas ut.
Sommartid har det varit problem med parkering vid hamnen. Nu ska det åtgärdas samtidigt som kommunen ser över var avfallspunkterna ska finnas. Speciellt den punkt som nu finns utanför köpcentret Strand har fått kritik och kan komma att flyttas.
- Det är onödigt att den ligger på en så fin plats, säger Rissanen.
Tanken är att sommargäster och båtfarare ska få en avfallspunkt.
Den 7 maj mellan klockan 10 och 13 ordnas en städdag i byn. Den ordnas av Ingå egnahemsförening och Ingå församling.
Degerby putsas upp torsdagen den 5 maj och där håller Degerby byaråd i trådarna.
Staden tar emot tips i förväg var det lönar sig att städa lite extra.
- Om någon har lagt märke till ett område som är speciellt problematiskt kan man ringa eller meddela oss via responsfunktionen på kommunens webbplats, säger Ilkka Rissanen.
Den Ingåbo som känner på sig att den har grejer på kommunens parkområden så ska också flytta dem för att arbetet ska löpa smidigare.