Åbo stad tar till nya knep då det gäller bekämpning av ogräs. Istället för kemikalier kommer staden att bespruta ogräs i centrum med en blandning av hett vatten och sockerskum.
Det handlar om ett biologiskt nedbrytbart alternativ som består av 100-gradigt vatten och ett skum gjort på växtsocker.
- Metoden har hittills prövats i Esbo, men är annars ny i Finland, berättar Annette Backholm vid Kuntec.
Enligt Backholm borde blandningen döda växten som den kommer i kontakt med. Till en början krävs tre behandlingar per år.
- Alternativet är tyvärr inte billigare jämfört med kemikalier, åtminstone inte i början då det krävs flera behandlingar, säger Backholm.
Besprutningen inleds vid åstränderna mellan Dombron och Biblioteksbron på tisdag morgon.