Demonstrationerna mot "islamiseringen av köpcentret" har stört företagarna, men har samtidigt gett köpcentret Itis i östra Helsingfors stor synlighet.
Det är rörelsen Suomi Ensin, eller Finland Först, som har hållit sammanlagt tre demonstrationer utanför Itis. Den första hölls i juli under den muslimska högtiden id al-fitr, då köpcentrets kampanj som riktade sig till muslimer kulminerade.
- Där var många mänskor samlade, och en del hade skyltar och hojtade något. Jag förstod inte riktigt vad det höll på med.
Sextonåringarna Kristina och Kimeka är två av köpcentret Itis kunder. De håller till här ofta, och dem har demonstrationerna som har hållits utanför på Revalsplanen inte stört nämnvärt. De rycker på axlarna.
- Ja alltså nån slags Finland till finländarna-grej var det väl, fast helt hundraprocentigt vet jag nog inte vad de riktigt var ute efter och varför de kom just hit.
Det är rörelsen Suomi Ensin, eller Finland Först, som har hållit sammanlagt tre demonstrationer utanför Itis. Den första hölls i juli under den muslimska högtiden id al-fitr, då köpcentrets kampanj som riktade sig till muslimer kulminerade.
Rörelsen demonstrerade, enligt egen utsago, mot islamiseringen av köpcentret. Itis har många kunder med invandrarbakgrund.
Företagarna bestämmer hur marknadsföringen ser ut
Anna Homén är marknadsföringschef vid Itis, och hon berättar att flera av företagarna i köpcentret har störts av demonstrationerna.
- Våra företagare och kunder uppfattar demonstrationerna som störande. I söndags stängde polisen tre ingångar till köpcentret av säkerhetsskäl, och det här påverkade nog väldigt mycket de företag som ligger nära ingångarna.
Våra företagare och kunder uppfattar demonstrationerna som störande.
Anna Homén, marknadsföringschef
En del kunder har också hört av sig. Homén berättar att hon har tagit del i några tiotal e-postmeddelanden av kunder som har tyckt att det är otäckt med demonstrationerna.
- Samtidigt har de flesta sagt att det är fint att Itis tar hänsyn till alla olika kundgrupper och att de vill stöda det.
Demonstranterna får flytta på sig
Revalsplanen hyrs av Itis men ägs av Helsingfors stad. Som förvaltare får köpcentret önska att där inte ska förekomma verksamhet som orsakar skada för affärsverksamheten. Helsingforspolisen berättade i tisdags för Yle Vega Huvudstadsregionen att demonstrationer med största sannolikhet inte längre kommer att tillåtas ordnas på Revalsplanen, just på grund av att kommersen störs.
Anna Homén är nöjd.
- Vi är glada över att platsen är en annan om det blir demonstrationer i fortsättningen.
I slutändan verkar publiciteten kring det hela ändå ha gynnat Itis.
Med en ganska liten satsning fick vi alltså stor synlighet!
Marknadsföringschef Anna Homén
- Man har skrivit mycket om saken i media och det mesta man skrev i traditionell media var positivt för oss. Med en ganska liten satsning fick vi alltså stor synlighet!
Om demonstrationerna kommer att påverka Itis sätt att göra marknadsföring kan Homén inte säga, eftersom allt beror på vad företagarna vill. Hon menar ändå att de flesta har varit positiva till kampanjen under ramadan och id al-fitr.
- Om de tycker att kampanjen som vi hade i år ska upprepas så gör vi det. Om majoriteten inte vill det, så gör vi det inte. Det är för företagarna vi gör marknadsföring.