Naturen är det nya innestället. Den hjälper oss att slappna av, och vad ger väl mer avslappning än sömn? Vi beger oss ut i skogen med Hanna Enlund för en natt i hängmatta.
Det är tre förväntansfulla skogsivrare som beger sig ut i skogen för att övernatta vid Degerträsk i Korsholm. Väderleksrapporten säger att det ska bli fyra grader under natten och vårt enda skydd är tunna hängmattor, liggunderlag och sovsäckar. För Hanna Enlunds del är det här inget problem – hon är van vid att sova utomhus. Ända sedan hon var liten har hon nämligen tyckt att sängen är en otroligt tråkig plats att sova på. Istället har hon gärna sovit i till exempel trädgårdsgungan, i tält, i vindskydd, i snöbivack, i hängmatta eller helt enkelt under bar himmel.
Hon tycker att det hjälper henne att komma bort från vardagen en stund.
- Man skalar liksom bort allt onödigt och får en paus. Du måste bara tillgodose de enklaste behoven: Att hålla dig mätt, torr och att få sova. Skogen är dessutom en fin och skön omgivning att vara i, säger Hanna.
Ibland sover du kanske sämre utomhus eftersom det ofta är ganska obekvämt, men den friska luften gör det ändå värt det.
- Och det är alltid härligt att vakna upp utomhus, oberoende av hur du sovit under natten. Det är en speciell känsla.
Var och hur det är bäst att sova beror på årstiden. Hannas favorit är vindskydd, oftast byggda av stockar, som finns på många vandringsleder. Då får du en stabil konstruktion med jämnt underlag. Dessutom får du en bra utsikt – det får du inte om du sover i tält.
Risken att bli attackerad av vilda djur?
Vid Degerträsk gör vi upp en eld och grillar korv under fullmånen. Den är stor, vacker och lyser upp hela skogen. Men månen får oss också att tänka på något lite mer skrämmande, nämligen vargar.
I hängmattorna finns det inget som helst skydd mellan oss och det där okända, lite skrämmande, djurlivet. Så hur stor är egentligen risken att bli attackerad av vilda djur?
- Jag har själv inte stött på vilda djur, det är nog ganska osannolikt. Ofta blåser media upp skräcken för de här djuren, men i de allra flesta fall undviker de oss människor. Så risken att bli attackerad är nog inte stor, säger Hanna.
Hanna har bara känt sig otrygg en enda gång. Det var när hon sov under bar himmel i en skog i Österbotten. Hon sov på ett liggunderlag rakt på marken och till en början var det jättefint.
- Men när jag låg där och blundade och skulle försöka sova så kände jag mig väldigt oskyddad. Inte för att ett tält skulle skydda mig mera, men den där känslan är mental, man känner sig naken på något sätt.
Natten vid Degerträsk förlöper lugnt. Det enda som hörs under de mörka och tysta timmarna är en uggla, en sjöfågel och något obestämbart. Det låter som en väldigt hes människa (vi tippar lite senare på att det var ett rådjur).
Och hur går resten av natten då? Jo, det är kallt, ganska fuktigt och stundvis enormt obekvämt. Vi är antagligen vakna mer än vi sover, men vet du vad? Det är så värt det. Att vakna upp tillsammans med soluppgången och få ligga kvar och dra sig (två timmar i hängmattan) samtidigt som dimman ligger tät över vattnet – det är något alla borde få uppleva.