I framtiden borde kyrkan viga alla par som vill gifta sig i kyrkan. Människor ska inte försättas i en ojämlik ställning, anser stiftsfullmäktige i Helsingfors.
Ett ställningstagande om den samkönade äktenskapslagen godkändes på torsdag. Där står det att alla par som vill ha en kryklig vigsel ska få en sådan.
Jag glädjer mig över den diskussion som fördes i Helsingfors stiftsfullmäktige som ledde till att ställningstagande godkändes.
Johanna Korhonen, ordförande för Helsingfors stiftsfullmäktige
Äktenskapet är en del av församlingsmedlemmarnas privatliv och det är viktigt att församlingen är med i livets viktiga skeden, anser stiftsfullmäktige.
Stiftfullmäktige anser att man inte ska låta dem som ser samkönade vigslar som problematiska avgöra frågan.
- Jag glädjer mig över den diskussion som fördes och som ledde till att ställningstagande godkändes, säger Johanna Korhonen, ordförande för Helsingfors stiftsfullmäktige i ett pressmeddelande.
Ställningstagandet godkändes med rösterna 13 – 6.
Kyrkomöte har det sista ordet
Kyrkolagen förbjuder inte vigsel av samkönade par. Tidigare i höst bestämde biskopsmötet att kyrklig vigsel endast gäller man och kvinna.
Varken biskopsmöte eller stiftsfullmäktige har det sista ordet i frågan. Det är slutligen kyrkomötet som bestämmer hur kyrkan tolkar den nya äktenskapslagen som träder i kraft nästa år.
Helsingfors, Vanda och Östra nylands församlingar ingår i Helsingfors stiftsfullmäktige.