Ingahemmet i Ingå behövs ännu och borde inte rivas. I stället ska kommunen satsa på uppvärmningen av huset, anser samhällstekniska nämnden.
Centralköket i Ingå finns i det tidigare äldreboendet Ingahemmet och det behövs ännu många år. Medborgarinstitutet har också verksamhet i huset.
Därför anser samhällstekniska nämnden att huset ska bevaras och att det installeras ett uppvärmningssystem med pellets för 105 000 euro. På det sättet blir uppvärmningskostnaderna mindre, anser nämnden. Närings-, trafik- och miljöcentralen har beviljat energistöd på närmare 16 000 euro för att installera pelletsuppvärmning.
För tillfället bor ensamkommande asylsökande barn i Ingahemmet. Finlands Röda Kors har sagt upp hyresavtalet med kommunen från och med april nästa år.
Samhällstekniska nämnden gick emot tekniska chefens beredning. Enligt den skulle nämnden föreslå att kommunstyrelsen fattar beslut om fastighetens framtid och att samhällstekniska nämnden sedan skulle ta ställning till investeringen.