Beredskapsövningen PohjaBotten16 inleds i dag tisdag. Det handlar om en övning där flera olika myndigheter och 40 kommuner deltar.
Scenariet är att alla nätförbindelser har slagits ut till följd av ett skärpt internationellt läge. Relevanta frågeställningar är hur myndigheterna ska kommunicera och hur ska man få ut informationen till medborgarna.
Under tisdagen håller man ett gemensamt seminarium, men under onsdagen kommer man att öva mer handgripligt ute i hamnarna i Vasa och Karleby.
Det är Regionförvaltningsverket som ordnar övningen.