Efter drömsommaren med finländskt rekord och mästerskapsdebut har träningen smakat manna för Linda Sandblom. Denna vecka har hon hälsat på hos OS-mästaren Stefan Holm – och besöket gav ytterligare tro på det egna kunnandet.
Linda Sandblom har en annorlunda vecka bakom sig. När Yle Sporten ringer upp Finlands främsta höjdhoppare har hon nyss återvänt hem till Hangö efter en knapp vecka i Karlstad.
Besöket till Vänerns stränder berodde på den svenska olympiska mästaren Stefan Holm som i Karlstad leder sin träningsgrupp med sommarens OS-sjua Sofie Skoog som största namn.
– Det var roligt, ett trevligt avbrott i egna grundträningen. Lite annorlunda att träna i grupp när man själv tränar ensam här hemma, men i det stora hela gör de faktiskt inte så mycket annorlunda, berättar Sandblom.
Träningsupplägget skiljer sig med andra inte mycket mellan Hangö och Karlstad, och det finns inget direkt som Linda och tränarpappan Leif plockar in i det egna programmet.
– Lite avundsjuk är jag däremot över att de har en så mycket bättre hall. Vi gör egentligen samma saker på lite olika sätt, i och med att de inte behöver anpassa sitt träningsprogram enligt sina utrymmen.
Hur kom det sig att du åkte över till Sverige för att träna med Holms team?
– Vi träffades på ganska många tävlingar i somras. I och med att vi båda pratar svenska har vi lätt att diskutera och så sa han i nåt skede att ”kom till Karlstad!”. Jag vet inte om han skämtade, men jag tog det åtminstone på allvar, skrattar Sandblom.
”Perklat ganska mycket”
Linda Sandblom kom åt att träffa Stefan Holm på internationella tävlingsbanor tack vare sommarens genombrott. Hon hoppade finländskt rekord 193 och fick göra såväl EM-debut i Amsterdam som OS-debut i Rio de Janeiro.
Att genombrottet nu kom var oerhört viktigt, medger 27-åringen.
– Oj, jag är nog jättenöjd att det kom just i somras. Hela förra hösten och vintern gick i princip ut på alternativ träning, det var ingen löpning och inga hopp alls, så det är ganska strongt att komma därifrån och göra sin drömsäsong. Det är jag stolt över.
Sandblom hittar också mindre lyckade detaljer i succésäsongen, men hon bär med sig en stor skopa självförtroende och lärdomar mot friidrottsåret 2017.
Trots att hon nu fått träna hel har hon hållit en del ersättande träningar från den skadefyllda förra hösten i schemat – det bar ju helt tydligt frukt.
– I fjol var det bara att försöka köra på. Man sitter nog och ”perklar” ganska mycket när man inte får göra det man vill, men det gäller att ha tålamod och inte ge upp.
Inomhus-EM följande mål
Just nu befinner Sandblom sig i ett helt annorlunda läge än förra året. Hon har fått träna frisk hela hösten och allting har gått enligt planerna inför den stundande inomhussäsongen – som Sandblom tar på allvar.
– Jag kommer att gå in helhjärtat som det ser ut nu, satsa helt fullt, säger Sandblom som siktar på inomhus-EM i Belgrad i mars.
– Det är det stora målet. VM i London i sommar är förstås det största i år men det är alltid roligt att få ett avbrott i vinterns träning. Det är väl ännu 34 veckor till London, så det känns ganska skönt att ha ett delmål på vägen dit.
Kvalgränsen till inomhus-EM är 189 medan Sandbloms personbästa från i somras lyder 193. Gränsen till VM i London i sommar är 194.