Helsingforspolisen har kommit en knarkliga på spåren efter att i tre veckors tid effektivt övervakat det anonyma nätverket Tor.
Under operationen greps 16 narkotikaförsäljare, som saluförde knark i Tor-nätet. Övervakningen avslutades i går.
Sammanlagt beslagtogs 220 gr amfetamin, 4 487 stycken ecstacy-tabeletter, 847 gr marijuana, 426 gr MDMA-kristaller, 47 gr kokain, 37 stycken cannabisplantor och 150 ml gammabutyrolakton eller GBL.
Totalt registreras sex narkotikabrott och fem grova narkotikabrott efter tillslaget. Enligt polisen verkar den här typen av knarkförsäljning öka.
Datanätverket Tor är en i fri mjukvara — ett slags anonymitetstjänst som ger sina användare möjlighet att kommunicera anonymt över internet.
Läs också: ;standard;] Yle granskar: Tunga droger säljs med mobilappar - också minderåriga köper droger på webben