I Finland lägger vi mindre pengar på kläder än våra grannar Norge och Sverige. Designern Rolf Ekroth tror det beror på vår kultur – vi klär helt enkelt inte upp oss.
I Finland köper vi kläder för ungefär 662 euro om året per person. Våra grannar Norge och Sverige sätter 992 respektive 852 euro på kläder varje år. Vad säger det här egentligen om finländarnas känsla för mode? Vi frågar designern Rolf Ekroth.
- Det berättar väl allt. Problemet är att det inte riktigt finns några klädbutiker som säljer fina saker. Här finns inte den där kulturen att man ska klä upp sig, och det finns inte heller möjlighet till det, säger han.
Men det här är kanske också något av en hönan och ägget-fråga:
- Bristen på bra affärer kanske beror på att vi inte köper kläder.
Rolf köper själv alla sina kläder från nätet eller så shoppar han loss när han befinner sig i Paris. En typisk klädbutikskedja, som väl är de flesta finländares val när det ska köpas nya kläder, går Rolf aldrig in i.
Vi upplever att vi inte har råd
Varför har vi då inte samma tradition kring märkeskläder som Sverige och Norge? Är det 90-talets dåliga tider som fortfarande spökar? Är det kriget? Det kan mycket väl vara så.
- Det att vi inte har pengar är djupt inrotat i vår kultur. Helsingforsare är kanske mer noga med hur de klär sig men när man går utanför Ring III:an börjar det redan vara lite sorgligt. Nu vill jag inte låta som om jag kommer från Helsingfors och klär mig bättre än alla andra, men det är bara sant.
Det är också ganska stora skillnader mellan hur en typisk Helsingforsare och en typisk Stockholmare kan se ut.
- Men så har de har alla så mycket bättre gener också. Alla ser ut som modeller och det hjälper till – de kan klä sig i vad som helst och se bra ut, säger Rolf.
Men det finns också en baksida med modestockholm tycker Rolf, och det är att de flesta klär sig ganska tråkigt.
- De har alla samma stil och där finns inte mycket individualitet. Jag skulle inte vilja att Helsingfors började se ut som Stockholm.
Du ser sällan en äkta "hevare" i Stockholm
I Helsingfors ser man också fler subkulturer i gatubilden - som till exempel hårdrockare.
- Här kan jag klä mig hur jag vill och jag tycker inte att människor tittar så konstigt på mig. Det är roligt att gå omkring på stan när man kan se lite vad som helst. Så klart skulle jag önska att det var lite mer som i Paris, att jag kunde se kläder av designer som jag tycker om i gatubilden, men inget är ju perfekt.
Aalto-universitet (som Rolf också studerat på) ses av många som en av de bästa modeskolorna just nu, och Rolf tror att det är individualismen som är en av orsakerna till framgången.
- Vi har en lite egen point of view. Vi är ett konstigt mellanrum mellan Sverige och Ryssland, och det har gett oss möjligheten att vara oss själva.
Frågan ”Hur mycket spenderar du på kläder varje år? ” har stängts.
Vad tycker du om finländarnas klädstil? Hur mycket spenderar du på kläder varje år och varför? Kommentera gärna!