En stor del av ledamöterna i Hangös stadsfullmäktige har varit flitigt närvarande vid fullmäktigemötena. Men en del ledamöter, som ställer upp för återval, har en rätt låg närvaroprocent.
SDP:s Keijo Larila är i en klass för sig. Med en närvaroprocent på åtta procent har han den lägsta närvaron bland fullmäktigeledamöterna i Västnyland. Speciellt i Larilas fall är att han ställer upp för återval och vill fortsätta sin tid i fullmäktige.
Marko Niemi från Vänsterförbundet har en närvaroprocent på 64. Han ställer upp för återval. Den här gången ställer han upp för Kommunisterna.
Jaana Pulkkinen från SDP ställer också upp för återval och har en närvaroprocent på 64.
I medeltal har Hangöpolitikerna i stadsfullmäktige en närvaroprocent på 86. Men partierna har alltså stor variation mellan sig och inom sig, visar Yle Västnylands granskning. (Du kan läsa mer om hur granskningen gjordes sist i artikeln).
En jämförelse mellan partierna i Hangö. Bild: Yle/Petra Thilman
De två tidigare samlingspartisterna, Anja Roos och Jarmo Valtimo, som lämnade sin grupp och bildade en egen obunden grupp har den högsta närvaroprocenten på 99. Anja Roos är den enda ledamoten som har varit med på alla fullmäktigemöten perioden 2013-2016.
En bild som visar de tio ledamöter som har varit mest frånvarande och de nio som har deltagit i alla eller nästan alla möten Bild: Yle/Petra Thilman
Hangö fullmäktige har mötts 36 gånger under perioden 2013-2016. Alla 35 ledamöter som valdes in i fullmäktige har suttit hela perioden och 25 av nuvarande fullmäktigeledamöter ställer upp i valet. Under årens gång har partibyten skett och nu ställer också ledamöter upp för andra partier än i senaste val.
Mandatfördelningen i Hangfullmäktige då granskningen gjordes är:
SDP 12
SFP 11
Vänsterförbundet 4
Samlingspartiet 2
Sannfinländarna 2
Obundna 2
Centern 1
KD 1
Den här bilden visar hur ofta de ledamöter som nu ställer upp för omval har deltagit i fullmäktigemöten. Bild: Yle/Petra Thilman