Finlands Nationalmuseum donerar en viktig samling av samiska föremål till samiska museet Siida i Enare.
Samlingen består av cirka två tusen föremål och där ingår de äldsta samiska föremålen i Finland.
Nationalmuseum och Siida enades om saken på onsdagen.
Tanken är att flytta samlingen till Enare när den planerade utvidgningen av Siida är klar, tidigast i början av 2020-talet.
- Det var fint att vi inte behövde ställa oss på barrikaderna utan vi kunde agera i samförstånd, säger Siidas museichef Sari Valkonen.
Rörda av glädje
Många samer har reagerat starkt på nyheten.
- Många av oss har nog rörda till tårar när vi har tänkt på den här donationen, säger Valkonen.
Elina Anttila, överdirektör vid Nationalmuseum, kallar det hela en kulturgärning.
Hon betonar att kulturarvet har stor betydelse för att en ny och levande kultur ska födas.
I de samiska områdena i norr finns det många som som tillverkar föremål och hantverk med traditionella metoder. Bland annat de kan ha glädje av samlingen sm kommer till Enare.
- Därför tycker vi att det bästa stället för samlingen är Enare, säger Anttila.
Nästan hälften av samlingen är uppsamlad i områdena kring Enare och Petsamo. Nationalmuseet har byggt på samlingen sedan 1930-talet.
Nationalmuseet ansvarade för att samiska föremål bevarades fram till 1998, då Siida öppnade sina dörrar.
Man har talat om att flytta samlingen sedan 1990-talet.
- Det är fråga om en diger samling som behöver ändamålsenliga utrymmen, säger överdirektör Anttila.
Samemuseet utvidgas om staten beviljar anslag på 17,5 miljoner euro i vårens budgetförhandlingar.
Källor: FNB, Yle