Stockholms trafikkontor har under natten forslat bort alla de blommor och föremål som lämnats för att hedra offren för terrorattacken.
Blomsterhavet vid Sergels torg och Drottninggatan har vuxit stadigt sedan attacken den 7 april. Många blombuketter har legat i tio dagar så risken för skadedjur gjorde att det måste städas upp.
– Många har legat där i tio dagar och vinden har gjort sitt, så nu behöver vi ta bort det. Med tanke på att det har varit ganska fuktigt riskerar det att dra till sig skadedjur, sade Erik Johansson, som är pressansvarig vid Trafikkontoret, till Aftonbladet.
Blommorna komposteras men en del av föremålen och hälsningarna sparas. Personal vid Stadsmuseet var på plats under röjningsarbetet för att dokumentera och och välja ut vad som ska sparas.
– Jag tittar och försöker samla in lite föremål som på något sätt är representativa. Barnteckningar, en del gosedjur, hälsningar, lite så att man ska kunna få en känsla för det som har varit här, sade Anna Ulfstrand från Stadsmuseet till nyhetsbyrån TT på måndagen.
Föremålen ska i framtiden användas i till exempel utställningar eller forskning.
– Våra samlingar är en del av stadens gemensamma minne. Ungefär som att de flesta av oss på ett eller annat sätt samlar privata föremål, så samlar museet de kollektiva minnena, sade Ulfstrand till TT.
Källor: Aftonbladet, Sveriges Radio