Artikeln är över 9 år gammal

Montenegro går med i Nato - blir försvarsalliansens 29:e medlemsland

Montenegro
Bild: Mostphotos

Montenegro blev i dag medlem i Nato.

Den lilla Balkanstaten Montenegro bli den nordatlantiska försvarsalliansens 29:e medlemsland.

Utrikesminister Srdjan Darmanovic tog i dag officiellt emot medlemskapsdokumenten under en ceremoni i USA.

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg sade att alliansen kommer att ha nytta av Montenegros kunskap om Balkan. Enligt Stoltenberg det nya medlemskapet också bra för stabiliteten, den internationella freden och säkerheten i världen.

Ryssland har motsatt sig Montenegros medlemskap och kallar det för en provokation.

(Artikeln uppdaterades kl. 20.50 med faktaruta)