Sannfinländarna har på partikongressen i Jyväskylä valt Jussi Halla-aho till ny partiordförande. Halla-aho vann redan i den första valomgången.
Halla-aho fick 949 röster på partikongressen och med det 56 procent av rösterna. Den främsta motkandidaten Sampo Terho fick 629 röster.
Halla-ahos anhängare jublade starkt då resultatet i omröstningen förkunnades på mötet.
Halla-aho efterträder i och med valet Timo Soini, som lett partiet i 20 år.
Mållös ny ordförande
Efter valet stegade en konfunderad Jussi Halla-aho upp i talarpodiet. Han sade sig vara mållös, och tackade partifolket.
- Man kan inte ta över Sannfinländarna, eftersom det är medlemmarna som väljer ordförande. Det här är ett mognadsprov för vårt parti.
Halla-aho sa att det inte är ledaren som gör partiet, utan medlemmarna och fältet.
Invandringskritik i fokus
Jussi Halla-aho är 46 år. Han har varit röstmagnet i fler val och har ett starkt stöd bland de som är speciellt kritiska till invandring.
I en intervju för Yle nyheter sa han sig vara glad över att resultatet i valet var entydigt.
Han sa att Sannfinländarna ska vara ett parti som tar ställning i alla frågor, men att linjen måste förtydligas i en del frågor.
- Invandringen är nu och i framtiden ett av de främsta temana.
Halla-aho har kritiserats för att han mest är intresserad av en sak, invandringen.
- Pratet om att jag är en ensaksmänniska är felaktigt, kommenterade Halla-aho.
Inget behov att lämna regeringen, inte med till vilket pris som helst
Halla-aho ser inget behov att skriva om regeringsprogrammet. Däremot är det viktigt att hålla fast vid de överenskommelser som finns.
Sannfinländarna ska heller inte vara med i regeringen till vilket pris som helst.
Han antydde att Sannfinländarna inte i regeringen fått tillräckligt med gehör för sina åsikter i utbyte mot det stöd man gett Centern och Samlingspartiet i för dem viktiga frågor.
Sannfinländarnas ledning måste enligt Halla-aho starkare driva frågorna som medlemmarna anser viktiga.
- Det är viktigt att ledningen talar med samma röst som fältet.
Halla-aho träffar på måndag ledningen för de övriga regeringspartierna.
Ministerfrågan tas snart upp
Det har talats mycket om huruvida Halla-aho tänker leda partiet från Bryssel. Han är Europaparlamentariker.
Halla-aho gav inget direkt svar på frågan om hur och varifrån han tänker leda. Däremot är det viktigt att den nya ledningsgruppen och riksdagsgruppen drar åt samma håll.
Halla-aho ville inte på lördagen gå in på vilka ministrar som får fortsätta hos Sannfinländarna.
- Jag tror på parlamentarismen också i ministerutnämningarna.
Tillägg klockan 14:39: Halla-ahos kommentarer.