Artikeln är över 9 år gammal

Är jag den sista oskulden?

en ung kvinna med brunt hår som ser bekymrad ut

Jag är en snart tjugoårig tjej som inte ännu har haft samlag med någon. Är det onormalt? Har nog hånglat och "använt händerna" med killar, men det känns som om jag skulle vara den enda som ännu är oskuld och snart tjugo år.

I tjugoårsåldern är det säkert många som börjar tänka att de nog är de sista oskulderna i världen. Men det är inte alls så ovanligt som man tror! För flickor i Finland ligger medelåldern för det första samlaget vid sjutton år - vilket betyder att bara hälften av sjuttonåringarna har haft samlag. Ännu vid tjugo finns det hur många som helst som inte har haft samlag - det är alltså helt normalt!

Hälsningar,
Lotta Sjöblom, barnmorska och sexualrådgivare