Ett hundratal personer besökte Smulterö i Vasa på onsdagskvällen för att höra om planerna för ön. Solen sken och portarna till det annars stängda området var öppna.
Brändöborna Lisbeth och Christer Nyman hade kommit till Smulterö tack vare det vackra vädret.
- Brändö och i synnerhet Smulterö och allt som rör utvecklingen här är intressant. Som vi har sett går det väldigt långsamt, säger Lisbeth Nyman.
Hon önskar att området kunde användas får båtar igen, som när fartygen drogs upp på docka för länge sen. En gästhamn skulle passa på ön så som också restauranger.
Christer Nyman vill inte att det ska byggas höghus på ön.
- Man blir förskräckt när man ser sig omkring här idag, säger Christer Nyman.
Nya planer
Men nu ska det kanske börja hända något. I höst ska det komma ett uppdaterat detaljplanutkast eller förslag till detaljplan för området och planeringen av projektplaneringstävlingen ska inledas.
Planläggningsarkitekt Oliver Schulte-Tigges har stora planer för Smulterö.
- Jag hoppas att vi ska få fantastiska byggnader här. Det ska byggas lite bostäder och i framtiden hoppas jag att här kan finnas lite arbetsplaster och några butiker. Kanske också studeranden från universitetet kan ha någon verksamhet här, säger Schulte-Tigges.
I slutet av 1700-talet flyttade hamnen från Gamla Vasa till Smulterö och i början av 1900-talet kom varvsverksamheten på området igång. Åren 1936 till 1982 hade Wärtsilä verksamhet på ön. Idag är en stor del av ön stängd för allmänheten.
Låga höghus
I Schulte-Tigges planer ingår också tre eller fyra våningar höga bostadshus på den norra delen av ön. Den industrihistoriska miljön synas i parken och stränderna och parken ska vara öppna för alla. Den gamla skeppshallen är i dåligt skick, men Schulte-Tigges hoppas kunna bevara den.
- Min egen idé är att vi ska göra rum i rummet. Först ska vi göra en enkel renovering och sen kan man bygga olika former av lådor i det stora utrymmet. Då får man en fri och flexibel omgivning som kan vara väldigt intressant, säger Schulte-Tigges
Öppet för alla
Ulla Gething och Christina Kuusikorpi bor också i närheten och de hoppas på att allmänheten ska få börja använda området.
- Jag har varit med i 30 år sedan vi bildade stadsdelsnämnden och det var många som opponerade sig mot de planer man då hade på höghus här, säger Kuusikorpi.
Hon tycker att dagens planer ser ganska bra ut.
- Det är grymt att det inte har hänt någonting här och det är ganska mycket skrot som ligger i skogen här, säger Kuusikorpi.
- Om man tänker på hur de hopar och ror med silorna så kan man väl tänka att det blir tio år till här också, säger Gething.